Sökning: "examensarbete grundlärare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden examensarbete grundlärare.

  1. 1. Lärarens uppfattning av kooperativt lärande i matematikundervisningen : Med elevernas motivation och självkänsla i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Öberg; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :elev; kooperativt lärande; lärare; matematikundervisning; motivation; självkänsla;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker vad lärare uppfattar om elevernas motivation och självkänsla vid arbete av kooperativt lärande i samband med matematikundervisningen. Vi har också valt att undersöka vad lärarna uppfattar om för- och nackdelar med att arbeta med kooperativt lärande med koppling till elevernas motivation och självkänsla. LÄS MER

  2. 2. En studie om det kompletterande uppdraget på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Liljeqvist; Jawad Jawdanisami; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; Upplevelsebaserad; Situationsstyrd; Informellt lärande; Icke-formellt lärande; Dewey; Komplettera skolan;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka om och i så fall hur fritidspedagoger/grundlärare mot fritidshem arbetar med det kompletterande uppdraget. Studien grundar sig utifrån en av skolinspektionens kvalitetsgranskningar som pekar på att ett flertal fritidshem har en stor potential att höja kvalitén på sin undervisning och därigenom stimulera elevernas utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 3. Fritidslärarens förhållningssätt till lek : En intervjustudie om hur lärandet på rasten påverkas av formell och informell lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nima Derafsh-razm; Johan Jivengard; [2020]
    Nyckelord :Formell lek; förhållningssätt; informell lek; lärare; lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genomföra intervjuer med grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för att undersöka lärarens perspektiv kring hur eleverna tillgodogör sig kunskaper genom den formella och informella leken. Eftersom ordet rast definieras som ett avbrott från arbete innebär det att elevernas rast bör vara ett avbrott från lärande. LÄS MER

  4. 4. Vad jobbar du som idag? : En kvalitativ studie om skapandet av yrkesidentitet och organisationen utav grundlärare med inriktning mot fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Robin Karlsson; Sofie Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Fritidslärare; grundlärare med inriktning mot fritidshem med ett praktiskt estetiskt ämne; fritidshem; yrkesidentitet; professionsidentitet; ledarskap; fritidspedagog; fritidshemslärare; dubbla uppdraget.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete forskar vi kring hur fritidslärare utformar sin yrkesidentitet utifrån de ramfaktorer som finns i skolans organisation. Tidigare forskning och våra egna erfarenheter visar ett yrke som ser väldigt olika ut från skola till skola i både arbetsuppgifter och utformning. LÄS MER

  5. 5. Miljö och kreativitet. Environment and creativity

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Michaela Grevstad; Camilla Palm; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; Fysisk miljö; Kreativitet; Material; Samverkan; Skolmiljö;

    Sammanfattning : AbstractGrevstad, Michaela & Palm, Camilla (2016). Miljö och kreativitet. Malmö: Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem: Malmö högskola.Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på hur fritidspedagogerna upplever det är att bedriva kreativa aktiviteter i skolans fysiska miljö. LÄS MER