Sökning: "explicit teaching."
Visar resultat 21 - 25 av 244 uppsatser innehållade orden explicit teaching..
21. ”Viktigast att kunna prata. Lättare att skaffa vänner då.” : Nyanlända elevers upplevelser av undervisning på en mottagningsenhet
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Studien har genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer studerat yngre nyanlända elevers upplevelser av undervisning och social tillhörighet. Studiens specifika syfte är att undersöka upplevelser av undervisning och social tillhörighet, hos nyanlända elever i årskurs 4–6, under deras tid i en förberedande klass på en mottagningsenhet. LÄS MER
22. “But as a deeper dive, I want to focus on this” : Discourse reflexivity in TED talks
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/EngelskaSammanfattning : Metadiscourse, or discourse about discourse, manifests itself in both spoken and written genres. However, the focus of existing studies of spoken metadiscourse remains mainly on academic speaking (Hyland, 2017), whereas research on metadiscourse in spoken non-academic genres is much less common. LÄS MER
23. Tillsammans räddar vi liv? : En studie om HLR i skolan årskurs 7-9
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur undervisning i hjärt-lungräddning kommer till uttryck i ämnet idrott och hälsa. För att uppnå studiens syfte kommer följande frågeställningar att besvaras: Hur tolkar lärare i ämnet idrott och hälsa styrdokumenten vad gäller HLR i årskurs 7-9? Hur undervisar lärare i HLR i årskurs 7-9? Vilka förutsättningar har lärare i idrott och hälsa att bedriva undervisning i HLR i årskurs 7-9? Metod: Studiens metod är en kvalitativ ansats, varpå datainsamling har genomförts med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
24. Grammar practice activities in a Swedish ELT textbook for year 9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : This study investigates the prevalence and proportion of explicit grammar practice activities in relation to a present, practice, and produce structure to find out if it is possible to derive an approach to grammar teaching that is used in the English language learning material Magic! 9. Current SLA research suggests that explicit grammar teaching facilitates L2 acquisition if grammatical activities focus on meaning over decontextualized form-focused drills. LÄS MER
25. Mellan frihet och styrning : Gymnasielärares handlingsutrymme i svenskämnets grammatikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Det finns betydande forskning som behandlar lärares handlingsutrymme generellt, men föga som synliggör lärares perspektiv på sitt handlingsutrymme i svenskämnets grammatikundervisning. Syfte: Syftet med den här studien är att få en djupare inblick i gymnasielärares perspektiv på sin grammatikundervisning, i relation till sitt enskilda handlingsutrymme inom svenskämnet. LÄS MER