Sökning: "explicita implicita attityder"

Visar resultat 21 - 23 av 23 uppsatser innehållade orden explicita implicita attityder.

  1. 21. Explicita och implicita attityder till överviktiga människor

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Paula Olsson; Marcus Widenfors; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka explicita och implicita attityder till överviktiga människor samt om och i så fall vilken betydelse ålder, kön och vikt har i denna relation till varandra. Utifrån tidigare forskningsresultat om attityder och övervikt predicerades en skillnad mellan explicita och implicita attityder till överviktiga, där äldre har en mer negativ attityd till överviktiga än yngre, att kvinnor är mer negativa än män och underviktiga är mer negativa än normal- och överviktiga. LÄS MER

  2. 22. Affekt och substantiell informationsbearbetning och dess inverkan på sambandet mellan implicita och explicita attityder

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Anna Dahl; [2003]
    Nyckelord :Psychology; Psykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : This experiment was conducted to determine whether affect and substantive information processing moderate implicit and explicit attitude correspondence. 78 participants completed two implicit attitude measures, the Implicit Association Test (IAT) and the Stereotype Explanation Bias (SEB) and three explicit attitude measures, a temperature scale, a self-report measure and one explicit question. LÄS MER

  3. 23. Explicita och implicita attityder till varumärken : en studie om huruvida medvetna och omedvetna attityder samt beteende hos en individ samvarierar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Cecilia Engström; Ulrika Kvant; [2002]
    Nyckelord :Psychology; Psykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Consumers are often exposed to brands and their persuasive message. The marketers want the consumers to create attitudes toward their brands. Mostly they take the explicit attitudes into consideration, and neglect the implicit ones. LÄS MER