Sökning: "för och nackdelar med utomhuspedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden för och nackdelar med utomhuspedagogik.

  1. 1. Naturen som resurs inom matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur lärare F-3 uppfattar utomhusmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jennie Asplund; [2023]
    Nyckelord :Praktiskt arbete; Utomhusmatematik; Utomhuspedagogik; Verklighetsnära arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur utomhusmatematik används av lärare i årskurs F-3. Sju intervjuer har genomförts med F-3 lärare för att ta reda på hur de uppfattar naturen som resurs i matematikundervisning samt vilka fördelar och nackdelar de anser finns med utomhusmatematik. LÄS MER

  2. 2. Lärare och deras uppfattningar om utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aya El Moukeffes; Hind El Moukeffes; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsinhämtning; lärarperspektiv; no-ämnen; pragmatism; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : En av, om inte den viktigaste rollen i skolan, är lärarens roll. Läraren måste följa läroplanen, men hen har fortfarande ett stort inflytande i hur undervisningen ser ut. LÄS MER

  3. 3. “Det är inte innehållet som är fokus, det är platsen” : En intervjustudie om tio fritidslärares uppfattningar av utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tanja Torkkel; Mathilda Öhlund; [2022]
    Nyckelord :fritidshem; fritidslärare; fördjupat lärande; rastverksamhet; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka tio fritidslärares uppfattningar om vad utomhuspedagogiken innebär i verksamheten. Den teoretiska utgångspunkt som studien grundar sig i är kombinationen av teori och praktik, utifrån John Deweys (2004) lärandeteori; ‘learning by doing’. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogikens effekt på elevers lärande i naturkunskap.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Felicia Moussa; [2022]
    Nyckelord :Elever; F-3; hälsa; lärande; naturkunskap; pedagogik; planering; utomhuspedagogik; utomhusundervisning.;

    Sammanfattning : I följande kunskapsöversikt sammanställs forskning för utomhuspedagogik med koppling till naturkunskapsundervisning för elever i årskurs F-3. Forskningen berör både för- och nackdelar med utomhusundervisning men även de möjligheter och svårigheter som lärarna kan bemöta när de bedriver sina utomhusundervisningar. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik I Matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mathilda Bernroth; Norea Jeppsson; [2022]
    Nyckelord :matematik; utomhuspedagogik; utematematik;

    Sammanfattning : Tanken med denna text är att undersöka hur vi som lärare kan arbeta med utepedagogik i matematikundervisningen för att främja elevernas kunskapsutveckling utifrån de fem matematiska förmågorna. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi båda observerat att utomhuspedagogik inom matematikundervisningen inte används. LÄS MER