Sökning: "för och nackdelar med utomhuspedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden för och nackdelar med utomhuspedagogik.
1. Naturen som resurs inom matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur lärare F-3 uppfattar utomhusmatematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur utomhusmatematik används av lärare i årskurs F-3. Sju intervjuer har genomförts med F-3 lärare för att ta reda på hur de uppfattar naturen som resurs i matematikundervisning samt vilka fördelar och nackdelar de anser finns med utomhusmatematik. LÄS MER
2. Lärare och deras uppfattningar om utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : En av, om inte den viktigaste rollen i skolan, är lärarens roll. Läraren måste följa läroplanen, men hen har fortfarande ett stort inflytande i hur undervisningen ser ut. LÄS MER
3. “Det är inte innehållet som är fokus, det är platsen” : En intervjustudie om tio fritidslärares uppfattningar av utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka tio fritidslärares uppfattningar om vad utomhuspedagogiken innebär i verksamheten. Den teoretiska utgångspunkt som studien grundar sig i är kombinationen av teori och praktik, utifrån John Deweys (2004) lärandeteori; ‘learning by doing’. LÄS MER
4. Utomhuspedagogikens effekt på elevers lärande i naturkunskap.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : I följande kunskapsöversikt sammanställs forskning för utomhuspedagogik med koppling till naturkunskapsundervisning för elever i årskurs F-3. Forskningen berör både för- och nackdelar med utomhusundervisning men även de möjligheter och svårigheter som lärarna kan bemöta när de bedriver sina utomhusundervisningar. LÄS MER
5. Utomhuspedagogik I Matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Tanken med denna text är att undersöka hur vi som lärare kan arbeta med utepedagogik i matematikundervisningen för att främja elevernas kunskapsutveckling utifrån de fem matematiska förmågorna. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi båda observerat att utomhuspedagogik inom matematikundervisningen inte används. LÄS MER