Sökning: "faktatext svenska"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden faktatext svenska.

  1. 16. Att arbeta med sakprosa i skolans tidiga år : En studie som belyser faktatexten som genre och dess betydelse i den svenska undervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Nygren; Petronella Glantz; [2015]
    Nyckelord :Faktatexter; Sakprosa; Skolans tidiga år; Textanalys; Texters makt och auktoritet.;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att beskriva hur faktatexter används i skolundervisningen samt att belysa hur elever respektive lärare ser på texternas funktion i skolan. Att dela in texter i olika genrer är ett sätt för oss som människor att kategorisera texter och dess funktion i samhället. LÄS MER

  2. 17. Att vandra tillsammans mot text : en fallstudie i hur elever i skärmbaserad undervisning skapar text

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för Humanvetenskap

    Författare :Elisabet Radeklev; [2014]
    Nyckelord :Svenska med didaktisk inriktning; skärmbaserad undervisning; elevers samtal i samband med; textskapande; faktatext; olika former av stöd; lärarens roll; elevens roll; stöttning i den nära utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Inom det teoretiska perspektivet för huvudområdet SMDI vilket inbegriper språkliga och kulturella verksamheter som barn och unga ingår i, men samtidigt med vidgad ram mot skrivutveckling och textsocialisation mot det nya medielandskapet, skrivs denna uppsats. Studien syftar till att ge en djupare förståelse för hur elevers samtal skapar text i skärmbaserad undervisning, det vill säga hur eleverna arbetar med digitala verktyg i undervisningen, samt för hur läraren stödjer samtalet. LÄS MER

  3. 18. Läsförståelse : En jämförelse mellan flickors och pojkars resultat i de Nationella proven, 2014 i läsförståelse i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Birgit Karlsson; Carina Emanuelsson; [2014]
    Nyckelord :Avkodning; Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Nationella Prov; Pojkar och flickor; Självkänsla;

    Sammanfattning : För all kunskapsinhämtning är det viktigt att kunna läsa och samtidigt förstå vad man läser. Ett av skolans viktigaste uppdrag är att eleverna ska bli goda läsare. Syftet med denna studie är att belysa eventuella skillnader i hur pojkar och flickor förstår texter utifrån de svar de anger på årets Nationella prov. LÄS MER

  4. 19. Diagnostiskt läs- och skrivprov - ett verktyg för att identifiera elever som riskerar att ej nå målen i svenska, år 3?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :Claes Rehn; Maritha Sedvallson; [2012]
    Nyckelord :DLS; Nationella prov; 3; identifiera; svenska; ej nå mål; diagnostisk; läsprov; läsförståelse;

    Sammanfattning : Vi har i detta arbete jämfört resultat i DLS-prov, moment läsförståelse, för ett antal elever i år 3 med deras resultat gällande läsförståelse vid de nationella proven. Vi ville se om dessa två prov bedömer läsförståelsen på samma sätt, för att se om DLS kan vara användbart som test för att hitta elever som behöver stöd när det gäller läsförståelse. LÄS MER

  5. 20. Lättläst och svårläst Analys av texter från fyra dagar i grundskolans mellanår

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ewelina Burri; [2011-06-22]
    Nyckelord :GAFFEL; lättläst; svårläst;

    Sammanfattning : Detta arbete ingår i GAFFEL-projektet, som står för Genrearbete för flerspråkiga elever, och är ett forskningsprojekt i samverkan mellan Institutet för svenska som andraspråk (ISA), Göteborgs universitet, och skolor i nordost i Göteborg under 2009/2010. GAFFEL-projektet, i vilket jag ingått tillsammans med Per Holmberg och Eva Lundin, kartlägger tidiga skolårs skriftliga genrerepertoar. LÄS MER