Sökning: "faktatext svenska"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden faktatext svenska.

  1. 11. Att arbeta med faktatexter : En undersökning av lärares frågor och elevers respons

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amanda Holmgren; Hanna Wikland; [2018]
    Nyckelord :Lågstadiet; mellanstadiet; faktatext; frågor; elevrespons; textrörlighet;

    Sammanfattning : I studien undersöker och syftar vi till att förstå hur två lärare, en i årskurs tre respektive en i årskurs sex, ställer frågor om en faktatext och vilka elevresponser detta resulterar i. För att kunna tolka elevernas responser antas ett sociokulturellt perspektiv på lärandet. LÄS MER

  2. 12. Aktiv läsundervisning : En studie av hur lärare stöttar elevers förståelse av faktatexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Katarina Stenmo; [2017]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; factual texts; activ reading instruction; Grade 4-6; Läsförståelse; lässtrategier; faktatexter; aktiv läsundervisning; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Flera internationella kunskapsmätningar i följd har visat på att svenska elevers läsförståelse av faktatexter har blivit sämre. Debattörer och forskare har skapat en debatt om hur undervisningen bör gå till för att förändra den nedåtgående trenden. LÄS MER

  3. 13. Struktur, stöttning och utmaning i skrivundervisning : En studie av genrepedagogiska arbetssätt i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Hultenius; Hanna Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Genre pedagogy; explicit writing teaching; circle model; support; challenge; Genrepedagogik; explicit skrivundervisning; cirkelmodellen; stöttning; utmaning;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen ska undervisningen leda till att eleverna kan uttrycka sig i olika former av texter. De texttyper som förespråkas i årskurs 1–3 är faktatext och berättande text. Syftet med studien är att undersöka hur lärare arbetar med skrivundervisning genom genrepedagogiska arbetssätt i årskurs två. LÄS MER

  4. 14. ”Den tråkiga texten” : En kvalitativ studie om fördelarna med att arbeta med faktatexter i grundskolans tidigare år.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Samanta Flores; Elin Kjellsson; Kornelia Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Faktatext; svenska; textstruktur; genre;

    Sammanfattning : Inledning: Sveriges dåliga PISA-resultat i svenska är ett vanligt förekommande debattämne. Enligt läroplanen ska eleverna få strategier för att läsa och skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Forskning visar på vikten av att arbeta tidigt med faktatexter i skolan. LÄS MER

  5. 15. ”Fakta är att det är sant” : En kvalitativ studie om faktatextskrivande i undervisningen och förberedelsen inför det nationella ämnesprovet i svenska åk 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Peters; [2015]
    Nyckelord :Non-fiction; Genre pedagogy; Process writing; the national test in Swedish; Faktatext; Genrepedagogik; Processorienterad skrivundervisning; nationella ämnesprovet i svenska;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how the teaching of non-fiction texts looks like in grade 3 in three different classes and how the students in these classes are being prepared for the subsample that tests the ability to write a non-fiction text in the national test in Swedish and Swedish as a second language. I have, based on the purpose, issued three question that form the basis of this study. LÄS MER