Sökning: "aktiv läsundervisning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden aktiv läsundervisning.

  1. 1. Högläsning : som metod för språk och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Cecilia Berglund; [2019]
    Nyckelord :dialog; högläsning; kommunikation; positionering; språk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka olika metoder förskollärare använder sig av vid högläsning och vilken betydelse dessa har för barns språkutveckling. Studiens teoretiska utgångspunkt är det poststrukturalistiska perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse och läsmotivation i de tidiga skolåren : en studie om hur lärare kan arbeta för att utveckla läsförståelse och läsmotivation i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sara Flank; [2018]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; lärarens roll; aktiv läsundervisning; högläsning; läsintresse;

    Sammanfattning : The aim of the present study was to describe how teachers do when teaching primary school children in reading comprehension and how they motivate children to read and promote their interest in reading. Four primary school teachers were interviewed about the methods that they use in their teaching. LÄS MER

  3. 3. Aktiv läsundervisning : En studie av hur lärare stöttar elevers förståelse av faktatexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Katarina Stenmo; [2017]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; factual texts; activ reading instruction; Grade 4-6; Läsförståelse; lässtrategier; faktatexter; aktiv läsundervisning; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Flera internationella kunskapsmätningar i följd har visat på att svenska elevers läsförståelse av faktatexter har blivit sämre. Debattörer och forskare har skapat en debatt om hur undervisningen bör gå till för att förändra den nedåtgående trenden. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa i läsförståelse – En kvalitativ intervjustudie om fyra lärares undervisning i årskurs 3

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Collin; [2014]
    Nyckelord :läsförståelse; läsundervisning; lärarroll; didakti;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka hur fyra lärare uttrycker att de undervisar omläsförståelse för att få en inblick i verksamma lärares tänkande kring läsförståelse. Studiens frågeställningarhandlar om vad lärare menar är väsentligt för att utveckla läsförståelse, hur viktigt de anser att läsförståelse ärsamt vilka didaktiska val lärarna gör i sin undervisning. LÄS MER

  5. 5. Lärares val av läsundervisningsmetoder för elever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Maria Carlsson; Anna-Karin Moberg Norman; [2009]
    Nyckelord :Läsinlärning; Läsundervisning; Läsundervisningsmetoder; Andraspråk; Elever med svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Bakgrund:Resultatet av olika undersökningar visar att elever med svenska som andraspråk har en försämrad läsförmåga vilket påverkar deras fortsatta skolgång och möjligheter att ta aktiv del i samhället. I vårt kommande yrke ser vi en viktig uppgift i att undervisa elever med svenska som andraspråk till bättre läsförmåga. LÄS MER