Sökning: "fallstudie lärarutbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden fallstudie lärarutbildning.
1. Lärares möjligheter och utmaningar i att undervisa begreppet variabel i algebra : En fallstudie om lärares uppfattning om deras förutsättningar att skapa förståelse för begreppet variabel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/MatematikdidaktikSammanfattning : Skolan har ett uppdrag att utbilda matematiskt kompetenta medborgare. Elevernas motivation att öva grundläggande förmågor som huvudräkning och läsning minskar när de har ständig tillgång till digitala verktyg. Därmed får de även olika förutsättningar att ta till sig matematiken utifrån skillnaden i förmågorna. LÄS MER
2. Skönlitteratur i grundskolan-en självklarhet? : “Vi får inte förutsättningar för läsning alls på skolan eftersom vi inte har ett skolbibliotek och samtidigt läser jag rapporter om effekterna av digitaliseringen och att många har svårigheter att förstå vad de läser.” Citat av Albert
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att genom en fallstudie belysa hur svensklärare i årskurs 4-6 beskriver att deras förutsättningar för att arbeta läsfrämjande i klassrummet ser ut. Insamlandet av material skedde genom intervjuer med tio lärare på sex skolor i två olika kommuner. LÄS MER
3. Elevers upplevelser av fanfiction och kamratbedömning i språkundervisningen : En fallstudie av två högstadieklasser i franska och tyska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Fanfiction är en relativt ny textgenre som kan användas i klassrumsundervisningen. Mig veterligen finns ingen svensk forskning om användandet av fanfiction som undervisningsmetod på högstadiet i något av de moderna språken. Ett projekt med fanfictionskrivande har därför genomförts i två klasser med moderna språk i årskurs 9. LÄS MER
4. HBTQ+ historians närvaro i undervisningsmaterial : En fallstudie om hbtq+ inkludering och möjligheter till inkludering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : This study aims to find inclusion of an LGBTQ+ perspective, and possible inclusion of the LGBTQ+ perspective in teaching material used in history at an upper secondary school level in Sweden. The case study analysed material from five teachers who shared material which covered five time periods which were the following: Prehistory and Prehistoric times, Antiquity, the Middle Ages, and the 20th century. LÄS MER
5. Multimodalitet och meningsskapande : användning och kombination av olika resurser i grundskoleelevers sätt att kommunicera
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : I detta examensarbete har vi valt att studera och sammanfatta delar av forskningen som utgår ifrån en multimodal teoribildning och ett sociosemiotiskt perspektiv. Examensarbetet utgörs av en fallstudie som innefattar textanalyser. LÄS MER