Sökning: "fenomenografi utfallsrum"

Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden fenomenografi utfallsrum.

  1. 11. Erfarenheter av fiberriktning i trä : En studie av ett undervisningsfenomen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Felicia Jangard Nielsen; [2022]
    Nyckelord :erfarenhet; fiberriktning; trä; fenomenografi; autoetnografi;

    Sammanfattning : I min undersökning om fiberriktning har jag utifrån ett fenomenografisk perspektiv samlat erfarenheterna kring detta under görandet av fyra slöjdföremål i materialet lindträ. Mitt syfte har varit att undersöka aspekter av kunnandet kring träets egenskaper i förhållande till fenomenet fiberriktning och ringa in kritiska aspekter som kan uppstå i föremålen. LÄS MER

  2. 12. Fenomenet trygghet i samband med idrottsundervisningen : En kvalitativ studie hur idrottslärare på högstadiet beskriver trygghetsfenomenet-, dess betydelse- samt dess påverkan på arbetet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Håkansson Sebastian; [2022]
    Nyckelord :physical eduacation; security; relationships; phenomenography; Idrott och hälsa; trygghet; relationer; fenomenografi;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen (2010:800) har varje elev rätt till en skoldag där studiero och trygghet råder. När Skolinspektionen (2020) sammanställde resultaten från Skolenkäterna mellan 2010–2020 så visade resultatet att elevers upplevelse av trygghet hade minskat med 10 procentenheter. LÄS MER

  3. 13. Mot oändligheten och vidare : En kvalitativ studie angående förskollärares uppfattningar av digitala verktyg för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madelene Gewers; [2022]
    Nyckelord :erfarande; digitala verktyg; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; lärande; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar av fenomenet digitala verktyg för barn i behov av särskilt stöd. Studien var kvalitativ och utgjordes av semistrukturerade intervjuer som genomfördes med stöd av en intervjuguide. LÄS MER

  4. 14. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie som skildrar variationen av förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Nilsson; Jasmine Alin; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; förskollärare; matematik; matematikundervisning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva variationen av förskollärares olika uppfattningar kring matematik, samt hur förskollärare ger uttryck för hur de bedriver matematikundervisning i förskolan. Studiens teoretiska ramverk utgörs av fenomenologi, då erfarande inom teorin ses som subjektivt. LÄS MER

  5. 15. Studiero i klassrummet : En fenomenografisk analys av elevers uppfattningar om studiero

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Sundström; [2022]
    Nyckelord :fenomenografi; studiero; lärarens ledarskap; classroom climate; classroom management;

    Sammanfattning : I återkommande skolenkäter (Skolenkäten,2020) framkommer att många elever saknar studiero i klassrummet. Studien syftar därför till att undersöka elevernas uppfattningar kring studiero. För att undersöka detta har en fenomenografisk ansats (Marton & Booth, 2000) tillämpats. Tio elever från två klasser i årskurs fem har intervjuats. LÄS MER