Sökning: "fokus på användare"

Visar resultat 1 - 5 av 508 uppsatser innehållade orden fokus på användare.

  1. 1. TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Märta Bode; Silje Nordback; Annie Wik; [2024]
    Nyckelord :spiritualitet; sociala medier; TikTok; känslor; känsloregler; intim offentlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. LÄS MER

  2. 2. Evaluation of Swedish daylight regulations in university building - Validation and applicability

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Cédric Berthou; [2024]
    Nyckelord :Daylight; Sweden; University building; modelling; Grasshopper; building performance simulation; Dagsljus; svenska föreskrifter; universitetsbyggnad; 3D-modellering; Grasshopper;

    Sammanfattning : Daylight availability in buildings faces numerous challenges in a world where energy efficiency,thermal comfort, and sustainability take center stage. Daylight is well-known for its role in reducingartificial lighting consumption and enhancing the well-being and performance of building occupants. LÄS MER

  3. 3. Franchisefeber : En netnografisk studie om franchisefilmens dragningskraft

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Daniel Waller; William “Wille” Pääjärvi; [2024]
    Nyckelord :Film; Fankultur; Franchise; Fans; Onlineforum; Delningskultur; Drivkraft; Netnografi;

    Sammanfattning : Det här är en netnografisk studie av film som en social praktik, med ett fokus på franchisefilmer och deras fanbaser. Studien utforskar diskussionstrådar på onlineforumet Reddit och presenterar och diskuterar de olika motiven som driver fans till att engagera sig i diskussioner online om franchisefilmer. LÄS MER

  4. 4. Facebook som bostadsplattform : studenters strategiska användning av Facebooks affordances

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Gustav Magnusson; Céline Larsson Stenman; [2024]
    Nyckelord :Facebook; student housing; Facebook Groups; Affordances; Digital footprint; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis examines how students at Lund university use Facebook as a platform for housing contracts. It explores how the affordances of Facebook facilitate or hinder the process for both students and landlords, and how they use these affordances to select accommodations and tenants. LÄS MER

  5. 5. Design och Utveckling Av Gränssnitt för SkiSelector

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :David Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Användarcentrerad Design; Användbarhet; Datavisualisering; Re-design; Användbarhetsdesign; Kunskapshantering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur visuell representation av en produkt kan förändras för att förbättra stödet i säljprocessen och ge beslutsstöd för kund utan expertkunskap. Detta involverar tre frågeställningar:  Vilka problem finns det med nuvarande visualisering för okunniga? Hur kan visualisering användas för att öka användarens förståelse av skidan? Hur kan visuell representation av en produkt förändras för att förbättra stödet i säljprocessen och ge beslutsstöd för kund utan expertkunskap? Studien har genomförts med användning av design reviews på användare (skidförsäljare) och företaget Elpex som tillverkar verktyget. LÄS MER