Sökning: "gävle 2016"

Visar resultat 16 - 20 av 906 uppsatser innehållade orden gävle 2016.

  1. 16. Lagstadgad hållbarhetsrapportering: : Vilken förändring har skett i företagens redovisning efterinförandet av lagstadgad hållbarhetsrapportering?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Gabriel Dunberg; Alinde Johansson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability Report; Signaling Theory; Legitimacy Theory; Voluntary accounting; Annual Accounts Act; Hållbarhetsredovisning; Signaleringsteorin; Legitimitetsteorin; Frivillig redovisning; Årsredovisningslagen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Lagstadgad hållbarhetsrapportering: Vilken förändring har skett i företagens redovisning efterinförandet av lagstadgad hållbarhetsrapportering?  Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi Författare: Alinde Johansson och Gabriel Dunberg Handledare: Annika Lake Datum: 2022 - Januari Syfte: Syftet med denna studie är att analysera förändringarna i företags hållbarhetsrapporter föreoch efter införande av lagstadgad hållbarhetsrapportering (lag SFS 2016:947). Metod: Studien använder sig av en kvantitativ forskningsmetod där datainsamling har skettgenom en innehållsanalys av företags hållbarhetsrapporter. LÄS MER

  2. 17. Den ene personens utopi är den andres dystopi : En litteraturdidaktisk studie om hur dystopisk skönlitteratur kan förbereda elever för det framtida samhället och möjliga katastrofer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Wilma Dalborg; Lina Frederiksen; [2022]
    Nyckelord :Värdegrunden; dystopi; skönlitteratur; litteraturdidaktik; den fantastiska litteraturen; gymnasieskola; katastrof.;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöker vi hur dystopisk skönlitteratur kan förbereda elever till att bättre hantera katastrofer i framtiden men också hur dystopierna kan fungera som didaktiska verktyg för värdegrundsarbetet. Vi undersöker om arbetet med dystopier i skolan kan främja elevernas framtidstro, sökandet efter identitet samt det kritiska tänkandet. LÄS MER

  3. 18. Gender differences in the usage of mild versus strong swearwords and their pre-modifying adjectives : An analysis of findings in the BNC2014

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Katerina Swensson Doschoris; [2022]
    Nyckelord :Swearing; gender differences; pre-modifying adjectives; British National Corpus; sociolinguistics;

    Sammanfattning : This essay presents a study on gender differences with a focus on mild and strong swearwords and their pre-modifying adjectives when describing a person, based on findings from the BNC2014. Previous research implies that men and women use different types of swearwords, suggesting that men tend to use stronger language than women. LÄS MER

  4. 19. ESG, Legal Origin and Corporate Governance : From Voluntary to Mandatory Reporting in the European Union

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Eric Vaarala; [2022]
    Nyckelord :ESG; principal-agent theory; signaling theory; mandatory and voluntary reporting; legal origin;

    Sammanfattning : The study is based on a hypothetical deductive approach. The study applies a quantitative method. The material covers 3926 firm years between 2007–2019. The data studied is obtained from the ASSET4 database. LÄS MER

  5. 20. Förskollärares erfarenheter och didaktiska arbete med högläsning för att främja barns erövrande av litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sara Godin; Josefine Löfgren; [2022]
    Nyckelord :Didaktiska processer; förskollärare; högläsning; litteracitet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Högläsning är en traditionell aktivitet i förskolan men trots det så är det inte förens nu det står i förskolans läroplan att barnen ska erbjudas högläsning. Vidare står det att de ska ges möjlighet att få samtala om litteratur och diskutera texter, vilket det inte stod i den tidigare läroplanen (Skolverket, 2016; Skolverket, 2018). LÄS MER