Sökning: "hämtningssituation"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet hämtningssituation.

  1. 1. Relationen mellan förskolan och nyanlända vårdnadshavare : - en studie om olika kommunikationsmetoder mellan nyanlända vårdnadshavare och pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pantea Talebi; Nadine Charro; [2019]
    Nyckelord :förskola; kommunikation; sociokulturellt perspektiv; interkulturellt perspektiv; nyanlända vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker de kommunikationsmetoder som pedagoger använder sig av vid exempelvis en hämtningssituation. Studien har utförts genom kvalitativa intervjuer tillsammans med fyra olika förskollärare samt fyra olika observationstillfällen. LÄS MER

  2. 2. Lämning och hämtningssituationer i förskolan : En enkätundersökning om vårdnadshavares upplevelser av lämning och hämtningssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Caroline Arvidsson; Evelina Rask; [2018]
    Nyckelord :Barn; dialog; hämtningssituation; kommunikation; lämningssituation; pedagoger; relationer; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Undersökningen har till syfte att undersöka hur vårdnadshavare upplever mötet med pedagoger vid lämning och hämtningssituationer. Den valda metoden är traditionella enkäter i pappersform. LÄS MER

  3. 3. Det kompetenta och beroende barnet : en undersökning om omsorg, lärande och kön

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Jessica Louthander; [2013]
    Nyckelord :Care; education; gender; childhood; preschool; pick-up situation; social constructivism; Omsorg; lärande; kön; barndom; förskola; hämtningssituationen; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur samtal om omsorg och lärande fördelas under förskolans hämtningssituation. Syftet är att analysera hur det kan förstås konstruera barn och barndom. Lärande och omsorg ses som separerade begrepp för att synliggöra omsorg i en övrigt dominant diskurs om lärande. LÄS MER