Sökning: "högläsningsmetoder"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet högläsningsmetoder.

  1. 1. Örat är vägen till hjärtat : En interventionsstudie om hur olika högläsningsmetoder kan påverka elevers hörförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecka Wallgren; [2021]
    Nyckelord :reading aloud; listening comprehension; audiobooks; digital reading aloud; traditional read-ing aloud; högläsning; hörförståelse; ljudböcker; digital högläsning; traditionell högläsning;

    Sammanfattning : Högläsning är ett pedagogiskt verktyg med fördelar gällande såväl möten med olika texter som utvecklande av språkförståelsen. Traditionellt sker högläsning genom att någon läser högt för en grupp eller individ. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i de yngre åldrarna : en kvalitativ studie om hur några lärare arbetar med en medveten högläsning för elever med svenska som andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erica Öhman; Amanda Hedlund; [2020]
    Nyckelord :andraspråkselever; högläsningsmetoder; bokval; medveten högläsning; boksamtal; lärarens inställning;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur fyra lärare arbetar med medvetna val kring högläsningsmetoder ochval av bok för att elever med svenska som andraspråk ska kunna vara delaktiga ihögläsningen. Genom en metodkombination, av intervjuer och observationer, och tidigareforskning, diskuterar och besvarar vi våra två forskningsfrågor. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i skolan : En kvalitativ studie om klasslärares och speciallärares användning av högläsning som metod i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Nilsson; Marie-Louise Melander; [2020]
    Nyckelord :Anpassning; läsa högt; läsförståelse; högläsningsmetoder; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Research on reading aloud in classroom has shown benefits for children. The aim of our study was to investigate howteachers and special needs teachers in primary grades use, vary and adjust read-alouds in their teaching and their viewson the contribution read-alouds bring to children's literacy development. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i grundskolan : en studie om årskurs-2 lärares arbete med högläsning

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Martina Rådberg; Evelina Edstam; [2014]
    Nyckelord :högläsning; lässtrategier; högläsningsmetod;

    Sammanfattning : Studien syfte är att utröna grundskolelärare i årskurs 2 användning av högläsning i klassrummet. Datamaterialet baseras på sju intervjuer med åtta informanter. LÄS MER

  5. 5. Metoder och möjligheter med högläsning : En studie om hur lärare arbetar med högläsning i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Camilla Hass; [2011]
    Nyckelord :Högläsningsmetoder och syften; utveckling av färdigheter; literacy; boksamtal; läsintresse; ordförråd.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om hur tjugo lärare arbetar med högläsning i grundskolans tidigare år. Underlag för studien har skapats genom enkätstudier och intervjuer med verksamma lärare på grundskolans tidigare år. LÄS MER