Sökning: "habitus vägledning"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden habitus vägledning.

  1. 1. Gymnasieelevers valkompetens : En kvalitativ studie av studie- och yrkesvägledares arbete med elevernas valkompetens på introduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Alexandra Mezey; Moa Christiansson; [2023]
    Nyckelord :Handlingshorisont; Introduktionsprogram; Studie- och yrkesvägledare; Valkompetens; Vid- och snäv vägledning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare upplever elevernas valkompetens samt hur studie- och yrkesvägledare arbetar för att främja elevernas valkompetens. Frågeställningarna lyder: Hur upplever studie- och yrkesvägledare elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet?Hur arbetar studie- och yrkesvägledare med elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet? Vår studie avgränsar sig till studie- och yrkesvägledare som arbetar med introduktionsprogram på gymnasiet med inriktningarna programinriktat val,yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion i södra Sverige. LÄS MER

  2. 2. Varför förekommer det studie-avbrott i gymnasiet? : Why are there non-completion of studies in high school?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helén Johansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att med hjälp av olika insatser försöka minska avhopp från gymnasiet då avhoppade elever riskerar att hamna i arbetslöshet. Syftet med studien var att undersöka orsakerna till att ungdomar väljer att avbryta sina studier i gymnasiet samt att undersöka vad en studie- och yrkesvägledare kan bidra med i sin yrkesroll för att kunna påverka ungdomars val till gymnasiet så att de blir väl genomtänkta och inte leder till avhopp. LÄS MER

  3. 3. Studie- och karriärvägledning emot kriminalitet : Sex före detta kriminella personers erfarenheter av studie- och karriärvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dafina Lugici; Vejin Turan; [2023]
    Nyckelord :Vägledning; handlingshorisont; motverka kriminalitet; habitus; socialt kapital.;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledarutbildningen på Malmö Universitet har idag ett eget inslag av vägledning för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Ett par exempel på inslag är olika diskussioner, föreläsningar och arbeten om vägledning i förhållande till elever med exempelvis ADHD, ADD och Autismspektrumstörning. LÄS MER

  4. 4. Men hallå det ingår i mitt jobb : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares syn på samarbete med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Sonnhag; Hanna Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; habitus; samverkan; studie- och yrkesvägledare; vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Det kan vara svårt för unga att orientera sig bland möjliga framtidsvägar, därför finns studie- och yrkesvägledare som stöd i grundskolan. Vårdnadshavare kan vara betydelsefulla i ungdomars beslutsfattande. Vi blev därför nyfikna på om, och i så fall hur, vårdnadshavare kan engageras på ett positivt sätt. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie av nyanlända elevers möten med det svenska utbildningsfältet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Nadine Abedelrazek; [2022]
    Nyckelord :Exkludering; Förberedelseklass; Inkludering; Integrering; Ordinarieklass; Nyanlända elever Utbildningens fält.;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att få kunskap om nyanlända elevers integrering i den svenska skolan genom att lyfta fram nyanlända elevers berättelser om mötet med utbildningens fält. För att besvara syftet utgick jag ifrån två frågeställningar hur kan beskrivningar av nyanlända elevers möten med den svenska utbildningens fält förstås? och hur kan skillnader i elevernas upplevelser av inträdet på utbildningens fält förklaras?. LÄS MER