Sökning: "historia 3 uppdrag 1"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden historia 3 uppdrag 1.

  1. 1. ”…jag anhöll att ej komma i fråga - i anseende till hög ålder och oförmåga” : Gullereddagboken 1871–1930: en mångsysslares ord om byn och omvärlden.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Andreas Svensson; [2023]
    Nyckelord :bondedagbok; bondedagböcker; socialhistoria; självsyn; gullered; gullereddagboken;

    Sammanfattning : När skrivkunnigheten ökade under 1800-talet började fler och fler bönder föra dagbok. Primärt nedtecknades de sitt dagsverke, väder och vad annat som skedde på deras gårdar. LÄS MER

  2. 2. Lärares upplevelser av anpassningar i SO-undervisningen i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Rasovic; Johanna Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; deprofessionalisering; fenomenologi; geografi; heterogenitet; historia; lågstadiet; lärares upplevelser; professionalisering; profession; religion; samhällskunskap; semi-strukturerad intervju; SO; åk 1-3.;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar dels hur lärare beskriver sitt arbete med elevanpassningar i SO- undervisningen, men även hur lärare upplever arbetet med elevanpassningarna. Syftet är att visa hur lärare kan arbeta för att anpassa sin SO-undervisning utifrån ett heterogent klassrum men också att visa hur lärare känner inför detta uppdrag och hur förändringar i läraryrket kan ha påverkat dessa känslor. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsbedömning av SO-ämnen i årskurs 1-3 : En studie med utgångspunkt i lärares utsagor om sin bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Natalia Ståtenhag; [2018]
    Nyckelord :bedömning; ämneskunskap; bedömningsunderlag; bedömningsstöd; årskurs F-3; ämnesdidaktik; samhällskunskap; historia; SO-ämne; bedömningsstrategi; organisera;

    Sammanfattning : Bedömning är en central och inte helt okomplicerad del i lärarens uppdrag oavsett ämnes- och åldersinriktning. Bedömning av ämneskunskaper i de lägre åldrarna är betingade med åldersrelaterade utmaningar då alla elever i dessa åldrar inte är läs- och skrivkunniga ännu, vilket således kan göra det svårt för läraren att lyckas få ett tillräckligt bedömningsunderlag. LÄS MER

  4. 4. Lokalhistoria i historieundervisningen för årskurs 1–3 : En enkätundersökning om lärares förhållningssätt till lokalhistorians plats i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lina Åkesson; [2017]
    Nyckelord :Lokalhistoria; närområdesstudier; historieundervisning; historia.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om lärare på svenska skolor undervisar lokalhistoria i historieundervisningen för årskurs ett till tre. Inom ramen för detta syfte undersöktes om lokalhistoria inkluderas i historieundervisningen, vilka årskurser undervisningen sker i, hur ofta detta undervisas och vilka för- och nackdelar lärare kan se med denna undervisning. LÄS MER

  5. 5. Bära Bort Bord : en diskursanalytisk studie av ett kulturförändringsprojekt på Sandvik

    Magister-uppsats, Institutionen för genus, kultur och historia

    Författare :Johanna Övling; [2008]
    Nyckelord :Sandvik; postfordism; Lean produktion; senmodernitet; individualisering; organisationskultur;

    Sammanfattning : De senaste decennierna har flertalet företag världen över arbetat med omfattande förändringsprocesser i syfte att skapa mindre hierarkiska organisationsstrukturer. Bära Bort Bord är ett nedslag i en sådan förändringsprocess. LÄS MER