Sökning: "informell lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden informell lärande.

  1. 1. Samverkan i förskolan. En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares upplevelse av informell samver-kan med vårdnadshavare i förskolan..

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ulrika Börjesson; Maria Ericsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Informell samverkan; förskollärare; vårdnadshavare; handlingsutrymme; profess-ion; delaktighet; inflytande; Bernsteins pedagogiska teori; klassifikation; inramning.;

    Sammanfattning : Samverkan med vårdnadshavare beskrivs som en viktig del av förskolans uppdrag. I läroplanen (Lpfö18, 2018) beskrivs hur förskolan ska ”samarbeta på ett nära och förtroendefullt sätt med hemmen” (s. 17) och i skollagen (SFS 2010:800) anges att forum för samverkan ska erbjudas genom exempelvis föräldramöten och brukarråd. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbetsintroduktion –hur fungerar den egentligen? : En kvalitativ studie om lärares upplevelser och erfarenheter av introduktionsprocessen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Moa Gezelius; [2023]
    Nyckelord :introduktion; lärare; praxisgemenskap; socialisationstaktiker; nyanställda;

    Sammanfattning : Introduktion är avgörande för att nyanställda lärare ska socialiseras in i arbetet under den första tiden på en ny arbetsplats. Tidigare internationella studier menar att det behöver finnas struktur i lärares introduktion samtidigt som det är viktigt att få stöttning i det dagliga arbetet för att uppnå en framgångsrik introduktionsprocess. LÄS MER

  3. 3. Literacyutveckling för de yngre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Deaner; Linnéa Wollter; [2023]
    Nyckelord :emergent literacy; formell och informell undervisning; identitet; literacyerfarenheter; literacyutveckling; skolverksamheter; tillvaratagande; övergångar; överlämningar;

    Sammanfattning : Under utbildningens gång har en förståelse samt ett intresse för literacy vuxit fram och under den verksamhetsförlagda utbildningen har vi fått uppleva tillvaratagande av literacy på olika sätt. Syftet med denna kunskapsöversikt grundar sig i en förhoppning om att få en bredare förståelse vad gäller de tre faktorerna som tas upp i arbetet, som till viss del svarar på vår frågeställning; Vilka faktorer kan påverka barns tidiga literacyerfarenheter och hur tar läraren tillvara på dem i svenskundervisningen? För att svara på frågeställningen har vi med hjälp av databaserna ERIC via EBSCO samt SwePub funnit såväl nationell som internationell forskning. LÄS MER

  4. 4. Fler män räddar vården (och kvinnorna) : Den bästa medicinen för jämställdhet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Zell Wånéus; Ebba Andersson; [2023]
    Nyckelord :Female dominated industry; Men in healthcare; Healthcare; Equality; Gender distrubution; Kvinnodominerad bransch; Män i vården; Vården; Jämställdhet; Könsfördelning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den svenska vården är, trots det till synes jämställda samhället, starkt könssegregerad och manliga medarbetare lyser med sin frånvaro. För att motverka rådande personalbrist i vården som ett resultat av hög arbetsbelastning och ohållbara arbetsförhållanden krävs stora insatser för att åstadkomma en attraktiv arbetsplats för samtliga potentiella medarbetare, kvinnor som män. LÄS MER

  5. 5. Vocabulary development within an informal environment : Ordförrådsutveckling i en informell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felix Wilke; [2023]
    Nyckelord :Vocabulary acquisition; Extramural activities; Extramural English; Vocabulary; EFL; Vocabulary learning; L2; YELL;

    Sammanfattning : This paper investigates the informal environment that pupils ages 3-12 are a part of while they are not in school and how extramural tools aid their vocabulary learning. According to Sundqvist and Wikström (2016) children today are growing up in a world of digital development and advancement and at the same time being a part of it. LÄS MER