Sökning: "inre och yttre förutsättningar"

Visar resultat 21 - 25 av 183 uppsatser innehållade orden inre och yttre förutsättningar.

  1. 21. Faktorer som påverkar elevers läslust : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lejla Fejzulovska McDaniel; [2022]
    Nyckelord :Läslust; läsundervisning; motivation;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna kunskapsöversikt undersöker vilka faktorer som påverkar elevers läslust. Kunskapsöversiktens slutsats och diskussion ämnar även besvara vilka didaktiska upplägg som kan göra skillnad genom kunskapen om påverkande faktorer. Granskningen utgörs av tio vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  2. 22. Covid-19-pandemins påverkan på motionärers motivation till fysiska aktivitet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Helena Jonsson sjöqvist; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; Motivation; SDT-Theory; Exercisers; Training facility; Physical activity; Covid-19; Motivation; SDT-Teori; Motionärer; Träningsanläggning; Fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Våren 2020 spreds coronavirus över världen, Covid -19-pandemin var ett faktum, för att förhindra smittspridning gjordes flera samhällsanpassningar, mycket för att inte överbelasta sjukvården som vårdade de svårast sjuka. Restriktionerna ledde till begränsade möjligheter och ändrade förutsättningar till att utföra den fysiska aktivitet som motionärer vanligtvis genomför. LÄS MER

  3. 23. Jakten efter likvärdighet i Stockholms grundskolor : En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser kring målsättningar, tillämpningar och påverkande faktorer.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Kevin Leek; Kirsti Kalliokoski; [2022]
    Nyckelord :Equivalence Objectives Goals Purpose Teachers PE teachers Physical education PE Frame factors View Interpretation Attitud Curriculum theory Curriculum; Likvärdighet Målsättning Målsättning Syfte Lärare idrottslärare Idrott och hälsa Ramfaktorer Uppfattning Tolkning Attityd Läroplansteori Läroplan;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i Stockholmsområdet tolkar målsättningar i ämnet idrott och hälsa utifrån styrdokumenten, samt hur dessa tillämpas i undervisning i förhållande till påverkansfaktorer för att sträva efter en likvärdig undervisning. Frågeställningarna är: (1)Vilka målsättningar har lärare i ämnet? (2)Hur arbetar lärare för att uppfylla dessa mål och sträva efter en likvärdig undervisning? (3)Vilka faktorer påverkar lärares mål med undervisning?   Metod:  Eftersom studien syftar till att undersöka lärarnas tolkningar och upplevelser valdes en kvalitativ metod. LÄS MER

  4. 24. Att främja civilingenjörsstudenters kreativitet under en kreativitetstävling : En undersökning av den kreativa processen och uppgiftskonstruktionens betydelse för kreativitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Caroline Stejmar; [2022]
    Nyckelord :Creative Process; Creativity Contest; Engineering education; Problem Identification; Problem Construction; Kreativ process; Kreativitetstävling; Civilingenjörsstudenter; Problemidentifiering; Problemkonstruktion;

    Sammanfattning : För att lyckas med omställningen till ett mer hållbart samhälle behövs en kombination av kompetenser och förmågor hos framtidens civilingenjörer. Världsledare och forskare har pekat ut kreativitet som avgörande för att kunna hantera och lösa de komplexa problem mänskligheten står inför. LÄS MER

  5. 25. Läsa för livet : Svensklärares erfarenheter av elevers läsmotivation i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lina Johansson; Anna Sjökvist; [2022]
    Nyckelord :Teacher perspective; reading; interest in reading; reading comprehension; motivation; school library; Lärarperspektiv; läsning; läsintresse; läsförståelse; motivation; skolbibliotek;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur fem verksamma svensklärare arbetar för att främja och utveckla elevers motivation till skönlitterär läsning i årskurs 4–6. Vidare undersöks hur lärarna beskriver samverkansarbetet med skolbiblioteket. LÄS MER