Sökning: "interaktiv studie"

Visar resultat 21 - 25 av 324 uppsatser innehållade orden interaktiv studie.

  1. 21. Läslust i klassrummet : En litteraturstudie om vilka faktorer och metoder i undervisningen som påverkar läslusten i lågstadieklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Rausgård; Tilda Bärg; Tilda Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Reading for pleasure; reading motivation; primary school students; interactive reading; encouraging reading activities; Läslust; läsmotivation; lågstadieelever; klassrumsmiljö; interaktiv läsning; läsfrämjande aktiviteter;

    Sammanfattning : Undersökningar har visat på ett minskat läsintresse bland barn och unga de senaste åren, samtidigt som samhället kräver en utvecklad läsförmåga. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka vad forskning säger om vilka faktorer som påverkar lågstadieelevers läslust och vilka effekterna är av de metoder som används för att väcka elevers läslust i klassrummet. LÄS MER

  2. 22. Främjande av engagemang och medvetenhet kring aktieinvestering : En studie om den digitala plattformens roll i att främja kunskap om aktiemarknaden bland unga vuxna

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Annie Dang; Nora Gullberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Saving has always been of significant importance for several reasons. One of the reasons is coping with financial difficulties in the event of illness or unemployment. Stock investment provides an alternative to keeping the money in a savings account, and one of the most attractive benefits is the possibility of higher returns [1]. LÄS MER

  3. 23. “Högläsning känner jag är litenyckeln in i språkvärlden” : En kvalitativ studie om förskollärares motiv tilloch tillämpning av högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Condrup; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; literacy; visual literacy; literacy practice; literacy events.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks det vad förskollärarna har för motiv med högläsningen samt hur dearbetar med den ur ett språkutvecklings perspektiv genom semistrukturerade intervjuer. Detinsamlade materialet analyseras sedan ur en tematisk analysmetod där egna teman skapas.Studien utgår ifrån ett läroplansmål. LÄS MER

  4. 24. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER

  5. 25. Att ta brottsplatser till nya dimensioner : En jämförande studie mellan 2D-visning och VR-visning av 3D-skannade brottsplatser

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karl Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Virtual Reality; VR; Crime scene; 3D Scanning; Photogrammetry; Virtual Reality; VR; Brottsplats; 3D-skanning; fotogrammetri;

    Sammanfattning : Denna studie har utförts i syfte att undersöka om Virtual Reality är användbart för att visa upp brottsplatser, exempelvis för personer som är inblandade i rättsprocesser. För att ta reda på det ställdes två frågor som besvarades med hjälp av data inhämtade från experiment. LÄS MER