Sökning: "kristianstad högskolan"

Visar resultat 26 - 30 av 2353 uppsatser innehållade orden kristianstad högskolan.

  1. 26. Skogsbruksskador på fossil åkermark : fältinventering av beviljade föryngringsavverkningar i Kristianstad kommun, Skåne

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Anton Neuwirth; [2021]
    Nyckelord :Landskapsvetenskap; skogsbruk; föryngringsavverkning; fossil åkermark;

    Sammanfattning : Detta examensarbete tar sin utgångspunkt i de beslut som beviljades för föryngringsavverkning med områden av fossil åkermark av Länsstyrelsen Skåne under 2018. En föryngringsavverkning får inte göras utan att man tar hänsyn till natur, forn- och kulturlämningar samt friluftsliv. LÄS MER

  2. 27. Bokföringsmanipulation : Hur kan en redovisningskonsult upptäcka och agera på en bokföringsmanipulation

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Pavliuk Valentyn; Ernstedt Axel; [2021]
    Nyckelord :Accounting consultant; Accounting manipulation; Ethical action; Decoupling; Isomorphism; Moral development; Redovisningskonsult; Bokföringsmanipulation; Redovisningsmanipulation; Etisk agerande; Decoupling; Isomorfism; Moralutveckling;

    Sammanfattning : Att undersöka bokföringsmanipulation är av stor betydelse bland stora företag eftersom manipulationer hos stora företag har stora risker för kunder och andra intressenter. Om många småföretagare skulle genomföra bokföringsmanipulationer, skulle konsekvenserna bli större än för stora företag. LÄS MER

  3. 28. Förskollärares konstruktioner av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Thörnberg Pella; Cecilia Henriksson; [2021]
    Nyckelord :Scientific basis; proven experience; preschool; preschool teacher; qualitative analysis; focus groups; contextual social constructionism; performativity; fabrications.; Vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; förskola; förskollärare; kvalitativ analys; fokusgrupper; kontextuell socialkonstruktionism; performativitet; fabrikationer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om vilka förståelser av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet som konstrueras i kommunikation mellan förskollärare. Studien styrs av två frågeställningar: Vilka språkliga kategorier konstrueras i förskollärares kommunikation om vetenskaplig grund? och Vilka språkliga kategorier konstrueras i förskollärares kommunikation om beprövad erfarenhet?. LÄS MER

  4. 29. Fenomenet digitala lärverktyg : Högstadieelevers uppfattningar om digitala lärverktyg och dess språkliga stöd i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Weronica Holm; Åsa Persson; [2021]
    Nyckelord :Digital competence; Digital learning tools; Dyslexia; Inclusive education; Language impairment; Multimodal theories; Sociocultural perspectives; Special education teachers; Digital kompetens; Digitala lärverktyg; Dyslexi; Inkludering; Multimodal teoribildning; Sociokulturella perspektiv; Speciallärare; Språkstörning;

    Sammanfattning : I litteratur och tidigare forskning framgår digitala lärverktyg som viktiga hjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter. Datorn och dess program som rättstavning, talsyntes och tal-till-text kan ha en avgörande betydelse för dem för att nå målen i sin utbildning. LÄS MER

  5. 30. Multimodalitet och meningsskapande : användning och kombination av olika resurser i grundskoleelevers sätt att kommunicera

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Kane; Jenny Liljedahl; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; sociosemiotik; modaliteter; semiotiska resurser; semiotiska modaliteter; meningsskapande; det vidgade textbegreppet; literacy; multiliteracies;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi valt att studera och sammanfatta delar av forskningen som utgår ifrån en multimodal teoribildning och ett sociosemiotiskt perspektiv. Examensarbetet utgörs av en fallstudie som innefattar textanalyser. LÄS MER