Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Mångkulturella barngrupper : En kvalitativ studie om fostran av demokratiska medborgare i en mångkulturell barngrupp ur ett skolpersonalperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olenius; Ebba Johansson; [2022]
    Nyckelord :Mångkulturalitet; kulturskillnader; demokrati; kulturkrockar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur skolpersonal arbetar för att fostra demokratiska medborgare i mångkulturella F-3-skolor. Kvalitativa intervjuer med två grundskolelärare och fyra skolkuratorer kommer ligga till grund för empirin. Resultatet från intervjuerna har tolkats ur Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Lärarens förhållningssätt i ett mångkulturellt klassrum En intervjustudie av sex lärare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Fatima Zahra El Bakouri; Madina Alieva; [2019-02-17]
    Nyckelord :Nyanlända elever; svårigheter; repertoarer; interkulturell pedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att få reda på vilka repertoarer och arbetssätt lärare använder sig av för att övervinna de svårigheter som kan uppstå i ett mångkul-turellt klassrum, och få fördjupande kunskap och uppfattning kring lärarens förhållningssätt till mångkulturalitet i högstadiet, åk 7-9 dels i förberedel-seklass och dels i ordinarie klass. Teori: Våra resultat har vi tolkat enligt ett sociokulturellt perspektiv samt begreppen känslomässig undervisningsetik/ethic of discomfort, meningserbjudande undervisning, repertoarer och orkestrering i klassrummet samt ett interkultu-rellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. När olika kulturer möts i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marina Nikolov; [2017]
    Nyckelord :Interkulturell; Kompetens; Kultur; Kulturkrock; Kulturmöte; Mångkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur man som lärare handhar mötet mellan olika kulturer i skolan. Underlaget har varit tio frågor som ställts till lärare på två olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Får jag också vara med? : En studie om rektorer och fritidslärares syn på inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Vänman; Hanna Öberg; [2016]
    Nyckelord :trygghet; delaktighet; skola; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att inhämta kunskaper om rektorers och fritidslärares arbete med inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet. Nyanlända elever definieras i studien som elever som varit bebodda i Sverige i mindre än fyra år och har svenska som andra språk. LÄS MER

  5. 5. Besökare och turister på kyrkogården : synliggör och bevara vårt svenska kulturarv

    Kandidat-uppsats, SLU/MOVIUM

    Författare :Camilla Höglund; [2010]
    Nyckelord :Kyrkogårdsturism; Nätverk; Kyrkogårdsförvaltning; Besöksnäring; Kulturarv; Kulturhistoria; Besökare; Kyrkogård; Begravningsplats; network;

    Sammanfattning : Varför ska man ha besökare och turister på kyrkogårdarna? Denna fråga väcker tankar hos många.Denna uppsats kommer att visa vad turism egentligen är och varför man bör främja turism på kyrkogårdar och begravningsplatser. LÄS MER