Mångkulturella barngrupper : En kvalitativ studie om fostran av demokratiska medborgare i en mångkulturell barngrupp ur ett skolpersonalperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur skolpersonal arbetar för att fostra demokratiska medborgare i mångkulturella F-3-skolor. Kvalitativa intervjuer med två grundskolelärare och fyra skolkuratorer kommer ligga till grund för empirin. Resultatet från intervjuerna har tolkats ur Vygotskijs sociokulturella perspektiv. I resultatet framkommer det att i fostran av demokratiska medborgare ser respondenterna främst möjligheter med att fostra demokratiska medborgare i en mångkulturell barngrupp. I resultatet framkommer det även att kulturkrockar kan ske och vid stora kulturkrockar finns det inga riktlinjer från ledning över hur dessa ska hanteras utan lärare får utgå från eget sunt förnuft. I slutsatsen går det att utlösa att det sunda förnuftet inte alltid räcker till och att riktlinjer och stöd från ledning är nödvändigt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)