Får jag också vara med? : En studie om rektorer och fritidslärares syn på inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Jessica Vänman; Hanna Öberg; [2016]

Nyckelord: trygghet; delaktighet; skola; vårdnadshavare;

Sammanfattning: Syftet med studien är att inhämta kunskaper om rektorers och fritidslärares arbete med inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet. Nyanlända elever definieras i studien som elever som varit bebodda i Sverige i mindre än fyra år och har svenska som andra språk. Svårigheterna med att inte kunna svenska för nyanlända elever kan komplicera deras kommunikation och förståelse med och för andra människor och risk för exkludering finns. Fyra olika skolor deltog i studien, fyra rektorer och tre fritidslärare. Dessa sju personer intervjuades med hjälp av kvalitativa intervjuer. Vi besökte de olika skolorna och genomförde intervjuerna på respektive arbetsställe. Det empiriska materialet samlades in som sedan analyserades med forskning, styrdokument, litteratur och slutligen egna tolkningar. Resultatet visade att trygghet, lek och gruppstärkande aktiviteter är betydelsefulla faktorer i arbetet med inkludering av nyanlända elever. Kontakten och relationerna mellan individen, skolan och hemmet är även viktiga faktorer för att möta den nyanlända elevens behov på bästa sätt. Resultatet visade också att elevsamtal, god kontakt mellan skolan och hemmet och individuella anpassningar underlättar den nyanlända elevens känsla för trygghet och gemenskap. Studien visade tydligt att kommunikation och kulturkrockar är svårigheter som kan uppstå och kan upplevas svårhanterat. I ett framtida skede tänker de olika skolorna att de skulle vilja ta emot fler nyanlända elever och skapa godare relationer och kontakter med hemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)