Sökning: "kvantitativ bedömning lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 48 uppsatser innehållade orden kvantitativ bedömning lärande.

  1. 6. Tillit vid telefonrådgivning : En kvantitativ studie om skillnader på given vårdnivå

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Elisabeth Ghanbari; Maria Oskarsson; [2022]
    Nyckelord :tillit; telefonrådgivning; egenvårdsrådgivning; distriktsjuksköterska; hållbar vård; lärande samtal;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning är en av distriktssköterskans arbetsuppgifter och målsättningen är en ökad tillgänglighet och kvalitet genom att hjälpa patienten till rätt vårdnivå och att minska antal fysiska besök till vården. För att uppnå målen i Agenda 2030 måste hälso- och sjukvården minska klimatpåverkan och att bedriva vård på distans som vid telefonrådgivning är en viktig del. LÄS MER

  2. 7. Svordomar i skolan : En undersökning av kamratrespons på attityder till svordomsanvändning hos högstadieelever

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Johanna Sandén; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; högstadieelever; kamratrespons; sociokulturellt perspektiv; svordomar;

    Sammanfattning : Kamratrespons som arbetsform är en del av den formativa bedömningen och har stor potential i elevers lärande och utveckling. Syftet med denna studie var att fördjupa bilden av hur anonymiserad kamratrespons kan bidra till elevers kunskapsutveckling i ett område som rör svordomar. LÄS MER

  3. 8. "Det bästa är att slippa skriva" : Röstinmatningens eventuella potential som skrivverktyg för elever i skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lisa Hector; Josefin Sörman; [2021]
    Nyckelord :Assisterande teknik; avkodningssvårigheter; kognitiv kapacitet; röstinmatning; skrivande; skrivstrategi; skrivsvårigheter; ’The Simple View of Writing’;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka röstinmatningens potential som skrivverktyg för elever i skrivsvårigheter i en stöttande skrivmiljö där stöd för skrivstrategier ges. En fråga ställdes om hur de två skrivmetoderna röstinmatning respektive tangentbord skulle påverka skrivande av faktatext. LÄS MER

  4. 9. Sjuksköterskors upplevelse av att identifiera sepsis hos patienter på sjukhus – En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maria Setréus; Madelene Svensson; [2021]
    Nyckelord :Omvårdnad; sjuksköterska; kunskap; svikt av vitala funktioner; erfarenhet; sepsis; integrativ litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Varje år drabbas omkring 48,9 miljoner människor av sepsis runt om i världen och av dessa avlider cirka 11 miljoner. Sepsis är ett allvarligt tillstånd vilket kräver snabb upptäckt och snabbt påbörjad behandling för att minska dödligheten. LÄS MER

  5. 10. Med öppet hjärta och nyfiket sinne : Upplevd förändring till följd av mindfulnessbaserade grupprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lisa Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Mindfulness-based stress reduction; Mindfulness-based cognitive therapy; MBSR; MBKT; Qualitative thematic analysis; Mindfulnessbaserad stressreduktion; Mindfulnessbaserad kognitiv terapi; MBSR; MBKT; Kvalitativ tematisk analys;

    Sammanfattning : Mindfulnessbaserad stressreduktion och mindfulnessbaserad kognitiv terapi är två program som har god evidens vid ett flertal psykiska och fysiska tillstånd. Den övervägande delen av tidigare forskning är dock kvantitativ. LÄS MER