Sökning: "kvantitativ bedömning lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden kvantitativ bedömning lärande.

  1. 16. Biologilärares syn på formativ bedömning : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Åsa Igerud; [2020]
    Nyckelord :formativ bedömning; biologiundervisning; återkoppling;

    Sammanfattning : I den här kunskapsöversikten granskas och analyseras sex internationella forskningsstudier inom formativ bedömning med fokus på biologiundervisning. Det finns begränsat med forskning hur man kan bedöma formativt inom specifika ämnen, vilket varit mitt motiv. LÄS MER

  2. 17. Gymnasieelevers uppfattningar om svensklärares återkoppling : En kvalitativ och kvantitativ studie om hur gymnasieelever uppfattar svensklärares återkoppling i skrivprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Anna Johansson Frånberg; [2019]
    Nyckelord :Writing process; formative assessment; feedback; high school students; Swedish topic; writing development; Skrivprocess; formativ bedömning; återkoppling; gymnasieelever; svenskämnet; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Följande didaktiska studie har syftet att undersöka gymnasieelevers uppfattningar om svensklärares återkoppling i skrivprocessen. Förhoppningen med syftet är att urskilja eventuella utvecklingsmöjligheter inom formativ bedömning och skrivundervisning för svensklärare. LÄS MER

  3. 18. BFL - Ett framgångsrikt skolutvecklingsprojekt? : En studie av effekterna av ett uppifrån kommande utvecklingsinitiativ.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Hannah Tengelin; [2019]
    Nyckelord :Assessment for learning; formative assessment; teacher learning communities; school improvement; collaborative learning.; Bedömning för lärande; formativ bedömning; kollegialt lärande; skolutveckling; TLC-grupper.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att belysa huruvida bedömning för lärande (BFL) har institutionaliserats bland lärarna på Lindängsgymnasiet efter ett genomfört skolutvecklingsprojekt. Den har också som mål att, med utgångspunkt i en teori om framgångsrik skolutveckling som utvecklats av Ulf Blossing, ta reda på vilka faktorer under initierings- och implementeringsfasen som kan ha varit avgörande för huruvida projektet nådde institutionaliseringsfasen eller inte. LÄS MER

  4. 19. Svårigheter med instruktioner i slöjden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Wennberg; [2019]
    Nyckelord :instruktioner; begrepp; lärande; motivation; svårigheter.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se hur elever lär sig bäst och hur lärarna upplever att elever tillgodogör sig olika instruktioner. Studien är genomförd dels med en kvalitativ undersökning där intervjuer är gjorda med fem lärare på olika skolor och med en kvantitativ undersökning där enkäter är genomförd med totalt 107 elever på de skolor där lärarna arbetar. LÄS MER

  5. 20. Yngre elevers lärande i ämnet Idrott och hälsa : En undersökning av vad elever i årskurs två lär sig samt upplever att de ska lära sig i ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Martin Pettersson; [2018]
    Nyckelord :Kunskap; Kunskapsutveckling; Idrott och Hälsa.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur elever i årskurs 2 uppfattar ämnet idrott och hälsa. Dels hur eleverna uppfattar ämnets syfte och vad de anser att ska lära sig men samtidigt vad de egentligen lär sig i ämnet. LÄS MER