Sökning: "kvantitativ bedömning lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 48 uppsatser innehållade orden kvantitativ bedömning lärande.

  1. 11. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Akar Karami; Ronja Öven; [2021]
    Nyckelord :Grades; validity; stereotypes; motivation; culture; mathematics; equality; foreign; genders; mathematics education; Betyg; validitet; stereotyper; motivation; kultur; matematik; likvärdighet; utländsk; kön; matematik undervisning;

    Sammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER

  2. 12. Diagnostiska läs- och skrivprov Bedömning som formar lärandet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Loustalot-Forest; [2020-01-16]
    Nyckelord :Diagnostiska läs- och skrivprov; DLS; formativ bedömning; formativ utvärdering; forma lärandet; prov; läs- och skrivscreening; läsprov;

    Sammanfattning : DLS - diagnostiska läs- och skrivprov är ett frekvent använt screeningmaterial som köps in av skolor för att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga på grupp- och individnivå. Det är normrelaterade, standardiserade prov som tillåter jämförelser eftersom proven har prövats ut på en stor grupp jämnåriga. LÄS MER

  3. 13. Begreppsträning och problemlösning för ett meningsfullt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Andersson; [2020]
    Nyckelord :Begreppsbilden; begreppskartor; begreppsliga objekt; begreppsliga representationer; handlingar; innehållsanalys; matematisk problemlösning; mentala konstruktioner; noder; processer; propositioner; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i fördjupningsämnet matematik utgör dels en kunskapsöversikt och dels en empirisk forskningsstudie med utgång i forskningsområdet matematisk begreppsförståelse och matematisk problemlösning och vänder sig i första hand till yrkesverksamma lärare och lärarstuderande. Den producerade kunskapsöversikten är huvudsakligen baserad på forskning som belyser och problematiserar elevers begreppsliga inlärning i samband med matematisk problemlösning. LÄS MER

  4. 14. Tala om talrädsla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ylva Skiöld; Michelle Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Bedömning; Demokratiuppdraget; exponering; högstadiet; lärarutbildning; muntlig presentation; relationer; retorik; stöttning; svenskämnet; talrädsla; trygghet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker muntlighet och talrädsla. Det övergripande syftet är attstudera svensklärares upplevelser av arbete med muntliga presentationer i grundskolanssenare år. LÄS MER

  5. 15. MUSIKLÄRARES ARBETE MED BEDÖMNING I MUSIKÄMNET

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kenneth Jonsson; Linus Öhman; [2020]
    Nyckelord :Musikdidaktik; musikpedagogik; formativ bedömning; summativ bedömning; konst; hantverk; vetenskap; konstnärlig; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar musiklärares arbete med bedömning av ämnet musik i skolan; vilka aspekter på elevers lärande anses viktiga och hur går lärare tillväga i sin formativa och summativa bedömning. Syftet med studien är att få fördjupad kunskap om musiklärares arbete med bedömning i musikämnet, genom att tydliggöra vad musiklärare anser är viktigt att ta hänsyn till i sitt arbete med bedömning, samt vilka svårigheter som enligt dem kan uppstå i deras dagliga arbete. LÄS MER