Sökning: "lära lektion"
Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden lära lektion.
1. Sömnrelaterade beteenden hos elever i gymnasieskolan kan påverkas av arbete med den mentala tallriksmodellen inom ramen för idrott och hälsa i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Ungdomars mentala hälsa har blivit sämre och orsakerna är inte klarlagda, även om försämringarna sammanfaller med digitaliseringen av samhället, smartphones och mer stillasittande. Skolan har ett ansvar att lära sina elever om hälsa och hur livsstilen kan påverka måendet och det finns mer att göra på området där ämnet idrott och hälsa har en stor roll. LÄS MER
2. Hjärnstimulans för lärande i VR - en inblick i framtiden för lärande i VR
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Genom att analysera tidigare försök till effektivt digitalt lärande och problem som hör därtill så spekulerar vi kring hur detta forskningsområde och denna designyta kan utvecklas i framtiden. Vi simulerar upplevelsen av att studera och lära sig i ett riktigt klassrum, under riktiga omständigheter, virtuellt. LÄS MER
3. Lärares upplevelser av matematiksamtal i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie genomfördes med syfte att få en ökad förståelse över hur matematiksamtal kan användas i undervisningen och om samtalen påverkar elever. Studien grundar sig på tidigare forskning och en uppbyggnad av matematiksamtal som kan användas som mall för samtalets struktur. LÄS MER
4. Elevers och lärares upplevelser av matematiska samtal ur ett inkluderande perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Brandström, Lars och Capert, Camilla (2023). Elevers och lärares upplevelser av matematiska samtal ur ett inkluderande perspektiv. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. Elevers perspektiv på undervisningen är sällan representerat i forskning. LÄS MER
5. Kooperativt lärande i Hem- och konsumentkunskap. : En kvalitativ intervjustudie med lärare som praktiserar metoden.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Kooperativt lärande (KL) är ett strukturerat samarbete mellan elever som ökar elevaktiviteten i klassrummen, är socialt utvecklande, leder till inkludering och ökar engagemanget bland eleverna. Eleverna drar nytta av varandras kunskaper utifrån samarbete vilket ökar deras måluppfyllelse och arbetssättet stärker läraren som ledare i klassrummet. LÄS MER