Sökning: "lära skriva"

Visar resultat 11 - 15 av 367 uppsatser innehållade orden lära skriva.

  1. 11. Hur multimodal matematikundervisning påverkar elevers motivation och inlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ronja Lissvall; Julia Gren Ekvall; [2023]
    Nyckelord :digitala material; understanding; learning; motivation; multimodal; manipulatives; concret material; digitala material; förståelse; inlärning; motivation; multimodal; konkret material; matematikundervisning; traditionell matematikundervisning;

    Sammanfattning : Elevers motivation och lust att lära är en stor framgångsfaktor för hur de lyckas med matematiken. Vi vill därför undersöka hur en multimodal matematikundervisning kan påverka elevers motivation och inlärning. LÄS MER

  2. 12. Hur skiljer sig skrivundervisningen för första- och andraspråkselever? : En kvalitativ studie om lärares arbetssätt i skrivundervisnin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Vanessa Bahar; Narmin Alzepare; [2023]
    Nyckelord :Skrivundervisning; andraspråkselever; förstaspråkselever; skrivprocess; arbetssätt;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa och skriva är en lång och komplex process. Det tar tid och tålamod, och som har varje barn sin egen inlärningstakt. Därför är det viktigt att ha kännedom om olika arbetssätt så att lärare kan dra nytta av dem för att lära första- och andraspråkselever att skriva. LÄS MER

  3. 13. Skolskrivande i årskurs 3 – En observationsstudie av skrivande och skrivdiskurser i grundskolans årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Felicia Ramén; Rosita Salvador Palacios; [2023]
    Nyckelord :Skrivande; skrivdiskurser; Ivanič; skriva i skolans alla ämnen;

    Sammanfattning : I dagens skola är skrivande en central del i undervisningen där skrivande kan ske på olika sätt och med skilda syften. Syftet med studien är att genom strukturerade observationer undersöka vilket skrivande som lärare använder i undervisningen i årskurs 3. LÄS MER

  4. 14. Elevers tidiga läsinlärning i skolan : En litteraturstudie kring hur dentidiga läsinlärningen går till samt kring avkodning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kajsa Oredsson; Fredrik Ivansson Levin; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; Lärare; Elev; Läsinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att belysa hur lärare kan arbeta med läsinlärninghos elever som går de lägre årskurserna i grundskolan. Frågeställningen somlitteraturstudien utgick ifrån var ”Med vilka insatser kan lärare hjälpa till med dentidiga läsinlärningen?”. LÄS MER

  5. 15. ”Jag är som blind när jag inte kan läsa och skriva...”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Saja Al-Ghawaleb; [2023]
    Nyckelord :Alfabetisering; fenomenografi; grundläggande litteracitetsutveckling; illitterat; litteracitet; litterat; läs- och skrivförmåga; SFI; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att undersöka några elevers uppfattningar om sin språkutveckling. Studien har ett fokus på den enskilde individen och hur den uppfattar sin språkutveckling och sin förmåga att delta i samhället på olika sätt under tiden eleven läser SFI-studier på studieväg 1. LÄS MER