Sökning: "mötet av asylsökande"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden mötet av asylsökande.
1. Vårdpersonalens upplevelser av att vårda flyktingar : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Under de senaste decennierna har Sverige förändrats till ett samhälle med olika nationaliteter. Att vårda flyktingar ställer ökade krav på vårdpersonalen då flyktingar är en heterogen grupp med komplexa vårdbehov, vården sker i tvärkulturella interaktioner i system som inte är strukturerade för flyktingar. LÄS MER
2. Nyanlända elever i mötet medsvenskämnet : en intervjustudie ur åtta lärares perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Asylsökande barn har inte skolplikt som alla andra barn i Sverige, men de har rätt att få skolundervisning om så önskas. Asylsökande barn ska i och med detta få möjlighet att få delta i undervisning senast en månad efter ankomsten till Sverige. LÄS MER
3. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda flyktingar : En kvalitativ litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Antalet flyktingar i världen har ökat dramatisk under det senaste decenniet. Detta ställer krav på sjuksköterskor som tar emot flyktingar i olika vårdkontexter. Mötet med en patient med flyktingbakgrund färgas av patientens tidigare erfarenheter som inte sällan är traumatiska. LÄS MER
4. Språkbarriärer vid vårdande möten : en litteraturstudie
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund En ökad globalisering har orsakat ett mer mångkulturellt Sverige. Behovet av sjukvård harökat mer och mer och oavsett var i världen man är född eller vilka språkkunskaper man har såhar alla i Sverige lika stor rätt till sjukvård som inte kan vänta. LÄS MER
5. Vem blir jag här? : Synliggörande av vardagslitteracitet hos ensamkommande unga
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Denna studie undersöker vardagslitteracitet hos ensamkommande unga asylsökandesom studerar på allmänkurs vid en folkhögskola. Deras studier bedrivs på grundskoleochgymnasienivå. Samtliga av de unga är asylsökande med tillfälligt uppehållstillståndvillkorat av deltagande i studier på gymnasienivå. LÄS MER