Sökning: "manligt kvinnligt religion"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden manligt kvinnligt religion.

  1. 1. Bilden av kvinnor och män i världsreligionerna : En innehållsanalys av ett läromedel för högstadiet ur genusperspektivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Madalena Tilling; [2023]
    Nyckelord :genusperspektiv; läromedel; värdegrund; världsreligioner;

    Sammanfattning : Examensarbetet har skrivits baserat på intresset för läromedel men också för ämnet religionskunskap för högstadiet. Studien syftar till att med hjälp av genusperspektiv synliggöra hur genus, identitet, manligt och kvinnligt representeras i ett för grundskolan populärt läromedel. LÄS MER

  2. 2. Genus och kulturell mångfald i bilderböcker : En bild- och textanalys av en förskolas bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sanna Rydén; Denize Skaret Grönholm; [2022]
    Nyckelord :picture books; gender; cultural diversity; norm-critical; transgressive; stereotypes; bilderböcker; genus; kulturell mångfald; normkritik; normöverskridande; stereotyper;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i en förskolas variation angående deras utbud av barnlitteratur. Undersökningen utgår ifrån en kvalitativ samt kvantitativ metodansats, där den kvalitativa delen står för en djupare analys medan den kvantitativa delen står för statistik på ett antal bilderböcker. LÄS MER

  3. 3. Intersektionella perspektiv på läromedel i läs- och skrivinlärning i svenska för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Inger Eline Sara; [2019]
    Nyckelord :intersektionell analys; läromedel; grundskolan; genus; nationella minoriteter; svenskämnet; etnicitet; årskurs 1; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Den här studien omfattar alla läromedel som är utgivna efter 2018 i läs- och skrivinlärning för årskurs 1 i svenska. Syftet har varit att analysera läromedlen utifrån förekomst av genus, etniciteter samt religion. Resultatet visar att nationella minoriteter inte finns representerade i de analyserade läromedlen. LÄS MER

  4. 4. Gud är manlig och kvinnan bär skuld : En genusteoretisk diskursanalys på läromedel inom religionskunskapsämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Josefin Eklund; Sofie Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Women; Abrahamic religions; discourse; gender theory; gender; textbook analysis; marginalization; Kvinnan; abrahamitiska religionerna; diskurs; genusteori; genus; läroboksanalys; marginalisering;

    Sammanfattning : Detta är en diskursanalytisk studie med ett antaget genusteoretiskt perspektiv, som undersöker hur kvinnor inom de abrahamitiska religionerna framställs i tre utvalda läromedel för gymnasiekursen religion 1. Samtliga av läromedlen är anpassade för lgy11. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie som undersöker motionärers uppfattningar kring varför en tjejdel på gymanläggningar finns

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Lindström; Elin Haraldsson; [2015]
    Nyckelord :tjejdel på gym; genus; socialt kön; sociala konstruktioner; manligt; kvinnligt; gymkultur;

    Sammanfattning : Gym härstammar från en manlig kultur och har kommit att bli en arena som präglas av manliga normer. En del gym har i modern tid börjat erbjuda kvinnor att träna på separata tjejdelar. Dessa delar är ofta ett låst rum där endast kvinnor har tillträde. LÄS MER