Sökning: "writing as a method of inquiry"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden writing as a method of inquiry.

  1. 1. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Elin Öhman; [2023]
    Nyckelord :assessment; early childhood education; practical knowledge; assessment practice; hermeneutic; bedömning; förskola; praktisk kunskap; bedömningspraktiker; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER

  2. 2. Problems of Positioning. A qualitative study of narratives in a debate

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Maja Östling; [2019-07-02]
    Nyckelord :positioning; diffraction; affect; citation; Sara Edenheim; Nina Lykke; Tidskrift för Genusvetenskap; autoethnography;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore how positions of oneself and others are constructed in a debate, how these positions also construct the debate, and how this could have performative effects on the reader. The particular debate analyzed here is one between Sara Edenheim and Nina Lykke, and published in Tidskrift för Genusvetenskap in 2010-2013. LÄS MER

  3. 3. Getting out of Strange Spaces : A Reconstructive Reading of Paul Auster’s Oracle Night

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Engelska

    Författare :Cia Gustrén; [2019]
    Nyckelord :critique; deconstruction; desubjectification; estrangement; existentialism; literary theory; narratology; postmodernism; reconstruction; strange spaces; subjectivity; subjectification; thematic analysis; themes; thematic units; thematic motifs; writing;

    Sammanfattning : As the title of this essay suggests, Paul Auster’s 2003 novel Oracle Night is studied with regard to what is here considered to be a search for a way out of estrangement. This search, as narrated from the point of view of the protagonist, is followed by a certain recognition of the limits of human existence – which may be essentially meaningless but is nevertheless portrayed as an intentional state of being, not least through the act of writing as a means of subjectification. LÄS MER

  4. 4. Apelsiner och sardiner - en studie av kunskapande processer i tillblivelse

    Master-uppsats,

    Författare :Yvonne Jonsson; [2017-12-08]
    Nyckelord :Bilddidaktik; didaktik; praktisk kunskap; estetisk kunskap; reflective practice; writing as a method of inquiry; agential; realism; situated knowledge; diffraction; reflection; entanglement; reflection-in-action; experience; ;

    Sammanfattning : In this master thesis I am examining my own pratical and aestethic knowledge processes as reflective practice in their intra-active becoming. My (re)search is informed by the entanglement of matter, theory and method. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer för fungerande stöd : En studie av sju specialpedagogers uppfattningar om stöd i arbetet med elever i språk-, skriv- och lässvårigheter i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Jessica Stensdahl; [2017]
    Nyckelord :Special education; success factors; functional support; language- reading- and writing difficulties; relational perspective; categorical perspective; knowledge; early interventions; digital tools; study guidance in the mother tongue; grit; Specialpedagogik; framgångsfaktorer; fungerande stöd; språk-; läs- och skrivsvårigheter; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; kunskap; tidiga insatser; digitala verktyg; studiehandledning på modersmålet; grit;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att studera några specialpedagogers uppfattningar angående mer eller mindre väl fungerande stöd till elever i språk-, skriv- och lässvårigheter i grundskolans senare år. Datamaterialet består av semistrukturerade intervjuer med sju specialpedagoger och har i en första analys tolkats utifrån hermeneutisk metod. LÄS MER