Sökning: "writing as a method of inquiry"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden writing as a method of inquiry.
1. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER
2. Problems of Positioning. A qualitative study of narratives in a debate
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : This thesis aims to explore how positions of oneself and others are constructed in a debate, how these positions also construct the debate, and how this could have performative effects on the reader. The particular debate analyzed here is one between Sara Edenheim and Nina Lykke, and published in Tidskrift för Genusvetenskap in 2010-2013. LÄS MER
3. Getting out of Strange Spaces : A Reconstructive Reading of Paul Auster’s Oracle Night
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/EngelskaSammanfattning : As the title of this essay suggests, Paul Auster’s 2003 novel Oracle Night is studied with regard to what is here considered to be a search for a way out of estrangement. This search, as narrated from the point of view of the protagonist, is followed by a certain recognition of the limits of human existence – which may be essentially meaningless but is nevertheless portrayed as an intentional state of being, not least through the act of writing as a means of subjectification. LÄS MER
4. Apelsiner och sardiner - en studie av kunskapande processer i tillblivelse
Master-uppsats,Sammanfattning : In this master thesis I am examining my own pratical and aestethic knowledge processes as reflective practice in their intra-active becoming. My (re)search is informed by the entanglement of matter, theory and method. LÄS MER
5. Framgångsfaktorer för fungerande stöd : En studie av sju specialpedagogers uppfattningar om stöd i arbetet med elever i språk-, skriv- och lässvårigheter i grundskolans senare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att studera några specialpedagogers uppfattningar angående mer eller mindre väl fungerande stöd till elever i språk-, skriv- och lässvårigheter i grundskolans senare år. Datamaterialet består av semistrukturerade intervjuer med sju specialpedagoger och har i en första analys tolkats utifrån hermeneutisk metod. LÄS MER