Sökning: "matematik´utomhus"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet matematik´utomhus.

  1. 1. Utomhusmatematik : En systematisk litteraturstudie om att undervisa matematik utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ella Karlsson; Julia Henrixon; [2023]
    Nyckelord :Utomhusmatematik; utomhusundervisning; matematik; hinder;

    Sammanfattning : Trots att det inte står något i läroplanen om utomhusmatematik påstås detvara en populär undervisningsmetod i Sverige. Denna systematiskalitteraturstudie har kritiskt granskat tio vetenskapliga artiklar för att kunnabesvara studiens frågeställningar utifrån en innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogikens inverkan på elevers användning av matematiska begrepp : En empirisk studie om elevernas användning av första och andra ordningens språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Johansson Dahl; [2023]
    Nyckelord :Language of the first and second order; Communication; Mathematical Concepts; Mathematical Language and Outdoor Education.; Första och andra ordningens språk; Kommunikation; Matematiska begrepp; Matematiskt språk och Utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om utomhuspedagogik inom matematik för elever i årskurs F-3. Syftet med studien är att undersöka hur utomhuspedagogik påverkar elevers användning av matematiska begrepp inom subtraktion, längdenheter och geometriska figurer. Studien jämför hur elever använder matematiska begrepp utomhus och inomhus. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik i matematikundervisningen : Avgörande faktorer vid planering och genomförande av utomhuspedagogik i matematikundervisning i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Moa Risberg; [2022]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematikundervisning; komplement; variation; planering; Learning by doing;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om avgörande faktorer vid planering och genomförande av utomhuspedagogik i matematikundervisningen i årskurs 1–3. Detta genom att undersöka vilka faktorer som avgör att lärare undervisar matematik utomhus samt hur de planerar och genomför detta. LÄS MER

  4. 4. Utomhusmatematikens vinning för lärande : En kvantitativ studie om lärares användning av utomhusmatematik i årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Ida Sönner; [2020]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; PCK; enkätstudie; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att få ökad kunskap om lärares pedagogiska arbete med utomhusmatematik med fokus på grundskolans tidigare år. Studien utgår från begreppsramverket Pedagogical Content Knowledge där lärares kunskaper i förhållande till ämnesinnehållet och eleverna, undervisningen samt styrdokumenten framhålls. LÄS MER

  5. 5. Pojkar respektive flickors uppfattningar om utomhusmatematik på mellanstadiet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Dahl; Maria Max; [2020]
    Nyckelord :outdoor mathematics; utomhuspedagogik; utomhusmatematik; utomhus och matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka mellanstadieelevers uppfattningar om utomhuspedagogik inom matematik samt att jämföra pojkars respektive flickors uppfattningar. Förhoppningen är att bidra till mer användning av metoden utomhuspedagogik inom matematik av aktiva lärare. Studien bygger på 16 intervjuer med elever som går i årskurs 4. LÄS MER