Sökning: "mikroetnografisk studie"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden mikroetnografisk studie.

  1. 1. Alla får en plats: för gemenskap i rutinsituationen : En mikroetnografisk stuide vid förskolans rutinsituation måltid, hur pedagogers kroppsliga handlingar gör gemenskap.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Wik; Sara Stigberg; [2023]
    Nyckelord :Måltid; Kroppslig handling; Pedagog; Etnometodologi; Gemenskap; Förhållningssätt; Rutinsituation;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker pedagogernas kroppsliga handlingar i görandet och hur det organiserar för gemenskap och ett förhållningssätt vid måltiden i förskolan. Genom en teoretisk utgångspunkt ur etnometodologin fokuserar denna studie på pedagogers görande. LÄS MER

  2. 2. This is "Tricky"! : A Micro-ethnographic Study of Participation and Inclusion of Integrated Students with Intellectual Development Disorder in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Pernilla Lindberg; Brittany Westerblom; [2022]
    Nyckelord :ethnography; inclusion; integration; intellectual development disorder; own experience; participation; participation model; student’s voice; delaktighet; delaktighetsmodellen; egen erfarenhet; elevens röst; etnografi; inkludering; integrering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide increased knowledge about the experiences of some Swedish students with intellectual development disorder who are enrolled in compulsory school for pupils with learning disabilities and study according to that curriculum but attend school as integrated students. The study examines how these students understand opportunities and experiences of participation and inclusion in their learning environment and social existence based on self-perceived experiences. LÄS MER

  3. 3. Inkluderad och delaktig, vad betyder det för SUM-elever? : En mikroetnografisk studie om elever i särskilda utbildningsbehovs deltagande i matematikundervisningen.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Amanda Erickson; Amanda Gunnarsson; [2019]
    Nyckelord :Matematik; elever i särskilda utbildningsbehov i matematik; delaktighet och inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med den här empiriska forskningsstudien är att undersöka elever i särskilda utbildningsbehovs deltagande vid special respektive ordinarie matematikundervisning. Studien utgår från tre forskningsfrågor där vi vill nå fördjupad kunskap om hur elever i särskilda utbildningsbehov deltar i specialundervisning, ordinarie undervisning samt hur pedagogerna arbetar med inkludering i deras undervisning för eleverna. LÄS MER

  4. 4. De som brukar ställa till besvär är inte här idag : En kvalitativ studie om förskolepedagogers barnsyn och förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jennie Högberg; Anna-Karin Thunell; [2018]
    Nyckelord :barnsyn; relationer och kategoriskt perspektiv; förhållningssätt; förskolans miljö; problemskapande beteende i förskolan; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka pedagogers medvetenhet kring sin egen barnsyn, med särskilt fokus på möten med barn, som pedagoger i förskolan upplever har problemskapande beteende. Vi ville genom studien studera hur barnsynen tar sig uttryck i det pedagogiska arbetet på förskolan, framför allt i situationer där den egna barnsynen utmanas. LÄS MER

  5. 5. “Du måste fråga mig med!” En kvalitativ studie om relationen mellan förskolläraren och barnet vid den pedagogiska måltiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stephanie Almén; Felicia Johansson; [2018]
    Nyckelord :dialog; förhållningssätt; förskola; förskollärare; förtroendefulla relationer; kommunikation; lyhördhet; pedagogisk måltid; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att med utgångspunkt i relationell pedagogik undersöka förskolans pedagogiska måltid som en plats för relationsbyggande. I den nutida skolans ökade krav på effektivitet och mätbara resultat riskerar relationerna mellan lärare och barn att hamna i skymundan. LÄS MER