Sökning: "modell för kompetensutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden modell för kompetensutveckling.

  1. 1. De relationella mötena i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till barn i förskolan, en möjlighet till likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kristin Ernstsson; Malin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Approach; children in special needs; relational competence; Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; relationell kompetens;

    Sammanfattning : An interest to establish a study about educators' relational competence aims to identify which descriptions educators gives on their professional approach to children in early childhood education. The importance of identifying how professions define the need for special support has a significance for how educators' relational approach appears in an education characterized by relational meetings, regardless of special needs or not. LÄS MER

  2. 2. Studie- och yrkesvägledares upplevelser av kompetensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Siljebråt; Helene Johansson; [2023]
    Nyckelord :Competence development; Career Guidance; STF-model; Illeris formula of competence; Network; Kompetensutveckling; Studie- och yrkesvägledning; STF-modellen; Kompetensformel; Nätverk;

    Sammanfattning : Society, including the education system and labor market, is constantly evolving, placing demands on career counselors to continuously develop their skills and stay up to date with these changes. Previous research has relatively little information on how career counselors in Sweden themselves experience professional development. LÄS MER

  3. 3. HoppJerkan- Här för att stanna? : En studie kring relevansen av en bra kompetens- motivations- och utvecklingsstrategi samt dessa faktorers inverkan på personalens anställningstid

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Anna Hoff; Elin Kjellén; [2023]
    Nyckelord :Anställningsbarhet; Kompetensutveckling; Institutionella logiker; Motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : Då det syns en trend av allt kortare genomsnittlig anställningstid på arbetsmarknaden, där den förr så populäre “Stann-Anders” har fått lämna plats åt "HoppJerkan", så menar vi att det är av hög relevans att ta reda på hur arbetsgivare kan arbeta för att trenden inte ska drabba dem. Detta arbete har baserats på de teoretiska utgångspunkter som återfinns i Friedland och Alfords begrepp “institutionella logiker”, Karaseks och Theorells “krav-kontroll-socialt stöd-modell "samt Herzbergs "tvåfaktorteori". LÄS MER

  4. 4. Förskolerektorns ansvar för pedagogernas digitala kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Granström; Ebba Johansson; [2022]
    Nyckelord :rektor; digitala verktyg; digitalisering; digital kompetens;

    Sammanfattning : Inledning: I den senaste versionen av läroplanen som tagits fram för förskolan läggs det mer vikt än någonsin på digitalisering och användandet av digitala verktyg i förskolans undervisning. Detta nya fokus på digitala verktyg i styrdokumenten ställer nya krav på både rektorer och pedagoger. LÄS MER

  5. 5. Kompetensutveckling, kan det utvärderas och mätas? : En fallstudie för att förbättra uppföljning av kompetensutveckling på Trafikverket Färjerederiet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Kajsa Högberg; [2021]
    Nyckelord :The cornerstone model; competence development; motivation; metrics; the PDSA cycle; continuous improvements; Hörnstensmodellen; kompetensutveckling; motivation; mätetal; PDSA-cykeln; ständiga förbättringar;

    Sammanfattning : Kompetensutveckling sker hela tiden i en organisation, både direkt och indirekt. Med direkt kompetensutveckling menas lärarledda kurser och aktiviteter och med indirekt menas den dialog som sker mellan medarbetare. För att arbeta systematiskt med kompetensutveckling krävs det att organisationen följer upp och mäter processen. LÄS MER