Sökning: "musikklass"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet musikklass.

  1. 1. "Musiken ligger i dvala" : En fenomenografisk studie av elevers uppfattningar av fenomenet notläsning i musikklass med körprofil i svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tobias Bennsten; [2024]
    Nyckelord :Reading music; music school; choir singing; choir profile; phenomenography; ear training; inner hearing; Notläsning; musikklass; körsång; körprofil; fenomenografi; gehör; inre hörande;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med mer kunskap om hur grundskoleelever i musikklass med körprofil i Sverige uppfattar fenomenet notläsning. I bakgrundskapitlet presenteras en kort historik över notskriftens historia, en redogörelse för musikklassen som fenomen samt definitioner av termer som används i detta arbete. LÄS MER

  2. 2. Musikens uttryck i målandets motiv : En studie om hur musiken påverkar elevers estetiska uttryck och skaparglädje i bildskapandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Celina Beveridge; [2022]
    Nyckelord :Musikgenre; Skaparglädje; Estetiska uttryck; Emotionell smitta; Episodiskt minne;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur musik kan påverka elevers bildskapande när det kommer till val av färgnyanser, penseldragens rörelser och former. Samt elevers upplevelse och känslor av viljan att skapa något nytt i bildundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Sång i grundskolan : En kvalitativ fenomenografisk studie om elever och lärares uppfattningar om sång i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Johan Holmquist; [2020]
    Nyckelord :Song pedagogy; song didactics; song teaching; song motivation; Sångpedagogik; sångdidaktik; sångundervisning; sångmotivation;

    Sammanfattning : finns flera olika orsaker till att elever väljer att sjunga eller inte. I min studie vill jag undersöka de bakomliggande faktorerna till det. Aspekter som diskuteras kring är genus, identitet och självbild, självförtroende, motivation, läroplanen, betyg och bedömning samt didaktik. LÄS MER

  4. 4. Motivera flera! Musikpedagogiska utmaningar i att motivera enskilda elever och klasser på estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jessica Johansson; [2017]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; enskild undervisning; klassundervisning; estetiska programmet; Music Education musikpedagogik; Educational Science; individual lessons; class teaching; arts program; Music pedagogy; motivation; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker motivation i klass respektive enskilda elever på instrumentallektioner på estetiska programmet ur ett lärarperspektiv. Studien tar upp utmaningar i att motivera elever samt olika tillvägagångssätt som man som lärare kan använda sig av för att motivera elever på estetiska programmet. LÄS MER

  5. 5. Musikklass - som del av en livsberättelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Karin Wigert; [2015-06-24]
    Nyckelord :Music education; music classes; compulsary school; narrative method; musical identity;

    Sammanfattning : My interest in examining what happens when you as a teenager are exposed to five or six times the amount of time as ordinary classes to music education derrives from my own experience as a music teacher at a school which has those kind of special music classes. During my career as a music teacher in grades 4 – 9 in Swedish compulsory school I have taught music classes as well as ordinary classes for 18 years. LÄS MER