Sökning: "narrativa världar"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden narrativa världar.

  1. 1. Bamse är hela tallriksmodellen : En undersökning av franchising i kokböcker för barn

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Olivia Spens; [2023]
    Nyckelord :barnmedia; lärovetenskap; läromedelsdesign; franchising; marknadsföring för barn; marknadsföring; narrativa världar; fiktionsvärldar; barnlitteratur; kokboksdesign;

    Sammanfattning : The essay investigates the relationship between fictional universes and facts in children’scookbooks that are part of media franchises. The opposing forces of fact and fiction areunited in books that market themselves as teaching skills to children, and the essay willdiscuss to what extent they succeed, as well as comment on how format and brand identitycan interfere with aims of teaching. LÄS MER

  2. 2. “The Answer to the Great Question” : The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy by Douglas Adams and Narrative Worldmaking 

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marina Allbäck; [2022]
    Nyckelord :Science fiction; cognitive narratology; narrative worldmaking; components of the genre; time; space; characters; The Hitchhiker’s Guide; Douglas Adams;

    Sammanfattning : Abstract Cognitive narratology constitutes the study of mind-related aspects of storytelling embracing the nexus of narrative and mind. Theorists in the sphere of cognitive narratology believe that the mental capacities of the reader provide basis for narrative experience involving him or her in the process of co-creation of narrative worlds. LÄS MER

  3. 3. Litterära vägar till fantastiska världar : Hungerspelen i svenskämnets litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Simone Lejon; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; skönlitteratur; science fiction; dystopi; postapokalyptisk science fiction; fantastisk litteratur; ungdomslitteratur; Hungerspelen; litteraturundervisning; svenskämnet; didaktik; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att analysera Suzanne Collins roman Hungerspelen och finna uttryck som sedan kopplas till gymnasieskolans värdegrund. Detta för att ta reda på vilken didaktisk potential som kan utvinnas ur romanen. Teorin bakom analysen är didaktisk potential i samsyn med Alkestrands (2016) definition av begreppet. LÄS MER

  4. 4. Dystopin i svenskämnets värdegrundsarbete : Den didaktiskapotentialen i Hungerspelen, Den Utvalde och Leendet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Malcolm; [2019]
    Nyckelord :svenskämnet; grundskolan; skönlitteratur; dystopi; didaktisk potential; värdegrund;

    Sammanfattning : Inledning: Skolans styrdokument fastställer att den svenska skolverksamheten har ett dubbelt uppdrag som innefattar både kunskapsuppdraget liksom värdegrundsuppdraget. Att använda sig av dystopisk skönlitteratur i svenskundervisningen kan förena dessa uppdrag eftersom den dystopiska genren ofta belyser omvärldsfrågor och dagens samhällsproblem. LÄS MER

  5. 5. Sorg, terapi och omöjliga beslut – erfarenheten The Last of Us : Inlevelse, experientialitet och identitetsutvecklande insikter i narrativa datorspel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Paul Nielsen Isho; [2018]
    Nyckelord :involvement; immersion; experience; narrative experientiality; narrative computer games; The Last of Us; envisionment.; inlevelse; immersion; erfarenhetsskapande; narrativ experientialitet; narrativa datorspel; The Last of Us; föreställningsvärldar.;

    Sammanfattning : Vår utforskning av fiktionens världar kan fördjupa vår förståelse för oss själva, varandra och vår omvärld. Syftet för denna litteraturstudie är att nå en förståelse för hur narrativa datorspel kan ge upphov till dessa identitetsutvecklande insikter och hur litteraturundervisningen kan stödja elevernas vägar till att nå fram till dem. LÄS MER