Sökning: "partiernas reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden partiernas reklam.

  1. 1. För fri opinionsbildning och rättvisa val : En experimentell studie om effekten av transparensmeddelanden vid politisk reklam

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Dahlén; Tilda Oltegen; [2022]
    Nyckelord :credibility; transparency; critical thinking; influencers; political advertising; experiment; trovärdighet; transparens; kritiskt tänkande; influencers; politisk reklam; experiment;

    Sammanfattning : Influencers has developed to be our times opinion leaders and social media has become an arena for political information and discussion. In the most recent years they’ve also become an important part of our current political parties' marketing strategies. This has opened up both great opportunities as well as challenges. LÄS MER

  2. 2. Politik i TV-rutan : En kvalitativ innehållsanalys av presidentvalfilmer från 2012

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Sanne Robertsson; [2015]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; reklam; negativ politisk reklam; kvalitativ innehållsanalys; semiotik; retorik;

    Sammanfattning : I denna uppsats utförs en kvalitativ innehållsanalys av presidentvalfilmer från valet 2012. Syftet är att få en förståelse kring hur de två partierna använder sig av tv-reklam som marknadsföring och hur de kommunicerar till nuvarande och potentiella väljare med hjälp av reklamfilmer. LÄS MER

  3. 3. Politisk TV-reklam : En jämförelse mellan partiernas valfilmer inför riksdagsvalet 2014

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Anna Ålbrink; [2014]
    Nyckelord :Politisk reklam; politisk kommunikation; valfilmer; semiotik; retorik;

    Sammanfattning : Politisk TV-reklam är ett relativt nytt fenomen i Sverige. Mot bakgrund av att partierna i reklamen helt kan styra över meddelandet och att det finns en begränsad mängd svensk forskning på området, är det intressant att undersöka vilka strategier som används. LÄS MER

  4. 4. Välkommen till Dumburken : Politiska reklamfilmer i den svenska televisionen

    Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Eddie Windborg; Louise Fagrell; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur innehållet i den politiska tv-reklamen ser ut i Sverige eftersom politikerna själva då har kontroll över hur de vill framställas i mediet. Utgångspunkterna var den svenska politikens medialisering och teorin om priming. LÄS MER

  5. 5. Ideologi eller marknad? : En kvalitativ studie om hur de ideologiska värderingarna närvarar, i de svenska riksdagspartiernas politiska tv-reklam, under valet 2010.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Sofie Berglund; Emilie Lindqvist; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den strategiska politiska kommunikationen och valkampanjerna har blivit allt viktigare (Nord & Strömbäck, 2003, s.47). LÄS MER