Sökning: "pedagogik dyskalkyli"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden pedagogik dyskalkyli.
1. Arbeta med elevernas matematiksvårigheter : En litteraturstudie om elever som har dyskalkyli
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Dyskalkyli är en specifik inlärningssvårighet. Det innebär att barnet visar brister i den aritmetiska förmågan. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur läraren arbetar med elever som har dyskalkyli och vilka effektiva insatser finns för elever med dyskalkyli. LÄS MER
2. Dyskalkyli : En litteraturstudie om yngre elevers specifika matematiksvårigheter och vilka insatser som kan vara effektiva för dessa elever.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : .... LÄS MER
3. Visst kan jag räkna! : Elevers förutsättningar för matematiskt lärande i förskoleklass utifrån ett lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Vi har valt att fördjupa oss inom ämnet matematiksvårigheter eftersom det finns beskrivet i litteraturen att elever som uppvisar matematiksvårigheter riskerar att få en negativ inställning till matematik. Det kan leda till att elever går miste om väsentliga kunskaper som i sin tur kan påverka lusten att lära även i andra ämnen i skolan. LÄS MER
4. NUMICON - ETT TAKTILT OCH VISUELLT LABORATIVT MATERIAL FÖR ATT FRÄMJA ANTALSUPPFATTNING - en interventionsstudie om fyra elever i specifika matematiksvårigheter
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att pröva Numicon, ett interventionsmaterial som är framtaget för att stödja elever i matematiksvårigheter utvecklingen av antalsuppfattning samt utveckla ny specialpedagogisk och didaktisk kunskap kring antalsuppfattning som är betydelsefull för vår blivande roll som speciallärare. Nedanstående forskningsfrågor utforskar hur interventionen tar sig uttryck i undervisningen: • Hur tar sig eleverna an materialet? • Vilka möjligheter och hinder visar sig i interventionen? • Vilka erfarenheter utvecklar vi som speciallärare av att genomföra denna interventionsstudie? Studien omfattade 4 elever i specifika matematiksvårigheter, två elever i årskurs 3 och två elever i årskurs 9. LÄS MER
5. Vilken roll har undantagsbestämmelsen i matematik? En intervjustudie med rektorer, lärare och specialpedagoger på högstadiet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur användandet av undantagsbestämmelsen uppfattas i en skolpraktik på högstadiet främst utifrån ämnet matematik. Frågeställningar: • Hur uppfattar rektorer, lärare och specialpedagoger undantagsbestämmelsens funktion i skolsystemet? • Hur ser erfarenheter av undantagsbestämmelsen ut i matematik på högstadiet? • Hur uppfattar rektorer, lärare och specialpedagoger bestämmelsen i förhållande till matematik? Metoden som används är kvalitativa intervjuer som är halvstrukturerade. LÄS MER