Sökning: "pedagogik skapandet"
Visar resultat 1 - 5 av 159 uppsatser innehållade orden pedagogik skapandet.
1. Att stärka elevernas matematiska självförtroende och minska matematikängslan : lärares syn på sitt pedagogiska ledarskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om hur lärare uppmärksammar matematikängslan och lågt matematiskt självförtroende hos sina elever och anpassar sitt pedagogiska ledarskap utifrån det. Matematikundervisningen kan komma att spela en stor roll i en individs liv och påverka allt från mående under skoltiden till framtida yrkesval. LÄS MER
2. Kulturskolans ramar : Kulturskolelärares upplevelser av stress i arbetslivet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Music teachers are often exposed to high levels of stress which can oftentimes lead to feelings of dejection, anxiety, and depression. Teachers who work in Swedish Community Schools of Music and Arts have reported an increase in the levels of stress the last 5 years. There’s a dearth of scientific research in this area despite these reports. LÄS MER
3. Betydelsen av tillitsfulla relationer mellan barn och pedagog i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om betydelsen av tillitsfulla relationer i förskolan - för barns lärande och utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I läroplanen för förskolan står det att förskollärare ska ansvara över att barnen får goda förutsättningar att bygga upp tillitsfulla relationer och känna sig trygga i gruppen (Skolverket,2018, s. 15). LÄS MER
4. Meningsfull fritid för alla?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskap och förståelse för hur tolkningen av begreppet meningsfull fritid kan inverka på undervisningen i fritidshemmet. Med vår studie vill vi undersöka om det finns skillnader och/eller likheter i hur personer som arbetar i fritidshemsverksamheter tolkar begreppet meningsfull fritid i relation till sin yrkesroll. LÄS MER
5. “Om man inte pratar om det kan man inte göra något åt det heller”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Internet är en viktig del i barns vardagliga liv där bibehållandet och skapandet av sociala relationer kan ses centralt. Genom internet och digitala verktyg finns det stora möjligheter till lärande, men det finns även risker som kan påverka barnens liv negativt. LÄS MER