Sökning: "philosophical dialogue"

Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade orden philosophical dialogue.

  1. 6. En studie av effekter av filosofiska samtal på elevgruppers samtalsförmågor i socioekonomiskt utsatta skolor

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Anders Franklin; [2021]
    Nyckelord :argumentation development; elementary school; P4C; philosophical dialogue; PwC; socioeconomic disadvantage; argumentationsutveckling; filosofisk dialog; grundskola; PwC; P4C; socioekonomisk utsatthet;

    Sammanfattning : Forskning har visat att metoder som inbegriper filosofisk dialog i skolan kan varafördelaktig för utvecklingen av en mängd färdigheter hos elever. Endast ett fåtal studier harundersökt effekterna av filosofisk dialog hos socioekonomiskt utsatta elever, och den härstudien syftar till att avhjälpa detta. LÄS MER

  2. 7. Det meningsfulla mötet : en studie av filosofisk samtalsverksamhet vid svenska folkbibliotek

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Daniella Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate the phenomenon of philosophical dialogues taking place within a public library setting. I argue that such an investigation be of interest because of the fact that many of the benefits attributed to “public philosophy” - as this kind of activity is often referred to - are also benefits that correspond to values, or aspirations that have been presented as essential to the public library's identity and role within society. LÄS MER

  3. 8. "Alla lär ju känna varandra" : En studie för att undersöka om en serie med sex filosofiska samtal ökar känslan av delaktighet hos elever på en högstadieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Catharine Jonsson Nilsson; Simon Rautila; [2020]
    Nyckelord :exploratory conversations; participation; philosophical dialogue; pro-social behavior; delaktighet; filosofiska samtal; prosocialt beteende; utforskande samtal;

    Sammanfattning : In an everchanging world where information flows freely and we are continually awash with new truths, we need to equip our children and our youth with the ability to face it with confidence and knowledge. To understand values such as democracy and the equal value of all, reflection and argumentation must take place in the room. LÄS MER

  4. 9. Mellan kroppar : Om ett förenande men också förpliktigande fenomen hos Maurice Merleau-Ponty & Donald Winnicott

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Carola Björk; [2019]
    Nyckelord :Merleau-Ponty; Winnicott; Phenomenology; Developmental psychology; In-between; Transitional object; Chiasm; Intersubjectivity; Subjectivity; Consciousness; Merleau-Ponty; Winnicott; fenomenologi; utvecklingspsykologi; mellanrum; övergångsobjekt; kiasm; intersubjektivitet; subjektivitet; medvetande;

    Sammanfattning : For phenomenology, subjective experience is essential, as is the relationship with the other. But despite these central themes, the relationship between bodies is not primary focus. Philosophical understanding of bodily encounter is lacking. LÄS MER

  5. 10. Aesthetic Experiences and the Miracle of Action : On the Radical Possibility of Art in Teaching and Learning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Estetiska lärprocesser; Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Petra Lundberg Bouquelon; [2019]
    Nyckelord :aesthetic experience; aesthetic learning; teaching; phenomenology; clown knowledge; not-knowing; unlearning; space for action; homo faber; sustainable teaching; constructive alignment; NPM.; estetisk erfarenhet; estetiska lärprocesser; undervisning; fenomenologi; clownens kunskap; icke-vetande; av-lärande; handlingsutrymme; homo faber; hållbar undervisning; konstruktiv länkning; new public management;

    Sammanfattning : This master essay starts with the author having an encounter with two 14-years old boys who claim that they are Nazis. In a school project where the pupils made films about norms in the society they made a film with a clearly racist and homophobic message. LÄS MER