Sökning: "politiska varumärken"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden politiska varumärken.

  1. 1. Supportras syn på sportswashing inom fotboll : En studie om fotbollssupportrars åsikter kring sportswashing och hur det har påverkat dem under VM i Qatar 2022

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Tobias Johansson; Robin Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Sportswashing; konsumtion; engagemang;

    Sammanfattning : Många skulle påstå att fotboll är världens största sport och intresserar flest personer över hela världen jämfört med andra sporter. Fotboll är mer än bara fotboll. Till viss del är det två lag som springer efter en boll, men för många som inte själva inte är på fotbollsplanen innebär sporten så mycket mer. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesaktivism - Positivt eller negativt för företag? : En fallstudie om hur varumärkesaktivism används i ett företag inom klädbranschen samt hur detta uppfattas av deras kunder

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ellen Johnzon; Linnéa Johnzon; [2022]
    Nyckelord :Brand; Brand identity; Brand activism; Sociopolitical issues; Authentic brand activism; Varumärke; Varumärkesidentitet; Varumärkesaktivism; Sociopolitska frågor; Autentisk varumärkesaktivism;

    Sammanfattning : Varumärkesaktivism är en strategi för marknadsföring som har blivit alltmer uppmärksammad på senare år. Det är en form av ställningstaganden där varumärken lyfter samhällsfrågor för att påverka konsumenterna genom marknadsföring som är skapad och upprätthållen av sociala och politiska värderingar. LÄS MER

  3. 3. Politiker som varumärken - innan och efter digitaliseringen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Lovisa Wennberg Fagerhem; Naomi Hailemeskale; [2022]
    Nyckelord :social media; digitalization; political branding; political communication; Instagram; Social Sciences;

    Sammanfattning : Since the emergence of social media, politicians and political parties have adopted new platforms to communicate with voters. Historically, political branding has taken place in traditional media, however, as society has become more digitalized, such branding has switched platforms. LÄS MER

  4. 4. ColorsxStudios och skatten vid regnbågens slut : Den mytiska marknadsföringen och det autentiska ansvaret

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Moa Fox; [2021]
    Nyckelord :Myt; Barthes; Roland Barthes; Visuell retorik; Woke washing; Marknadsföring; Retorik;

    Sammanfattning : I dagens läge vill konsumenter se varumärken ta ställning i politiska och sociala diskurser och därför tenderar varumärken ofta navigera för att kunna representera sig själva som brydda om olika aktuella politiska frågor. När man ser till hur varumärken försöker ligga i linje med idéer om social rättvisa är det viktigt att notera kapitalismens roll i samhället, där det som är moraliskt ofta är bestämt eller påverkat av det som har ekonomiskt värde. LÄS MER

  5. 5. En undersökning kring svenska riksdagspartiers varumärkesbyggande genom sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Kevin Kallio; Alexander Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Politics; Brand; Social media; Transparency; Politik; Varumärke; Sociala medier; Transparens;

    Sammanfattning : Både tillgängligheten av information samt hastigheten den förmedlas i har med den digitalautvecklingen ritat om kartan för politiska partier. Syftet med studien var att bidra med enökad kunskap och förståelse kring politiskt varumärkesbyggande. LÄS MER