Sökning: "problemlösningslektioner"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet problemlösningslektioner.
1. Matematikundervisning i syfte att utveckla elevernas problemlösningsförmåga. : En studie om hur F-3 lärare organiserar sin matematikundervisning för att främja elevers problemlösningsförmåga.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur F-3 lärare organiserar problemlösningslektioner samt vilka möjligheter och hinder de upplever i matematikundervisningen för att utveckla elevernas problemlösningsförmåga. För att uppfylla syftet genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
2. Utveckla entreprenöriella förmågor genom problemlösning i matematik : Utifrån ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för utbildning och lärandeSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka entreprenöriella förmågor lärare anser att elever får möjlighet att utveckla genom problemlösningsaktiviteter i matematik. Frågan är relevant eftersom entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom all undervisning enligt Lgr11 (Skolverket, 2019). LÄS MER
3. Grupparbeten i problemlösningslektioner i matematik : Syfte, lektionsutformning och lärarrollen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva fyra lärares syn på grupparbete inom problemlösning i matematik samt hur de praktiskt arbetar med det under en lektion. Som datainsamlingsmetod användes kvalitativa intervjuer samt icke-deltagande observationer. LÄS MER
4. Problemlösning i matematik på lågstadiet. : Lärarens roll och frågor
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare i år 1–3 planerade och genomförde en problemlösningslektion samt få en uppfattning om vilka olika frågetyper som användes under lektionen. Hur förberedde läraren lektionen och vilken roll ansåg läraren att den hade, vilket belystes utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
5. Lärares upplevelser av ett problemspecifik underlag för att leda helklassdiskussioner i matematik
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Utbildningsvetenskap och MatematikSammanfattning : Problemlösningslektioner innehåller i regel en avslutande helklassdiskussion. Att leda en sådan diskussion ställer höga krav på läraren i att föra diskussionen framåt på ett sätt som gynnar elevernas lärande och inte underminerar deras tankegångar. LÄS MER