Sökning: "ramfaktor"

Visar resultat 16 - 20 av 69 uppsatser innehållade ordet ramfaktor.

  1. 16. Hem- och konsumentkunskaslärares inställning till implementeringen av Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kitty Grosselin; Frida Granholm; [2022]
    Nyckelord :Governing documents; framework factors; syllabus; home and consumer studies teatchers´; professionals; Styrdokument; ramfaktorer; kursplan; HKK-lärare; yrkesverksam;

    Sammanfattning : Bakgrund Hösten 2022 började Lgr 22 att gälla, vilket medförde att extra tid behövdes för implementering. Didaktisk kompetens behövs för att kunna undervisa det innehåll som läroplanen har på ett anpassat sätt i förhållande till situation och elev. LÄS MER

  2. 17. ”Det är en sån tidsbrist hela tiden” : -en kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om Skolverkets nationella bedömningsstöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Bergström; Hanna Kjellberg; [2021]
    Nyckelord :Skolverkets nationella bedömningsstöd; läs- och skrivutveckling; tidiga insatser; ramfaktorteori; intervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka på vilka olika sätt intervjuade lärare upplever Skolverkets nationella bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling och på vilket sätt resultatet från bedömningen används för elevens kommande skolår. Studien baseras på sex semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare i årskurs 1. LÄS MER

  3. 18. Lågstadielärares syn på modersmål i det ordinarie klassrummet : En kvantitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ronja Anerfält; Karolina Hansson; [2021]
    Nyckelord :enkät; modersmål; årskurs 1-3; lärares attityder; flerspråkiga kollegor;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att bidra med kunskap om lågstadielärares syn samt omfattning av arbetet med övriga modersmål i den ordinarie undervisningen. Forskningsfrågorna i denna studie var: vad är lågstadielärares inställning till användningen av övriga modersmål i klassrummet?, är användningen av övriga modersmål i den ordinarie undervisningen villkorad? vid vilka situationer anser lågstadielärare att användningen är lämplig? och hur ser förutsättningarna ut för lågstadielärare att arbeta med övriga modersmål genom samarbete med flerspråkiga kollegor? Studien hade en kvantitativ inriktning, därav valdes enkät som metod. LÄS MER

  4. 19. En kvantitativ studie om möjligheten att kunna realisera läroplanen i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zaneta Szyszko; [2021]
    Nyckelord :Fritidshem; läroplan Lgr 11; planeringstid; ramfaktor;

    Sammanfattning : Denna studie vänder sig till de som har intresse av eller arbetar på fritidshem. Syftet med studien är att bredda kunskapen om och i vilken utsträckning det finns förutsättningar att realisera den förändrade läroplanens (Lgr11) innehåll på fritidshem. LÄS MER

  5. 20. Svenska som andraspråk på Åland : Ett ämne som inte finns

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anette Johansson; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ramfaktor; åland; lärare;

    Sammanfattning : Åland är ett svenskspråkigt, självstyrt örike med fler och fler elever med annat modersmål än svenska. Elever med annat modersmål läser stödundervisning i svenska i grundskolan, för att tillgodogöra sig svenskan. Uppsatsen handlar om stödundervisning i svenska på Åland, som undervisas i grundskolorna och saknar styrdokument. LÄS MER