Sökning: "reading and writing problems dyslexia"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden reading and writing problems dyslexia.

  1. 1. Se mina styrkor - inte mina svagheter: en kvalitativ analys : Svensklärares praktik kring stöttning för elever med dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt gymnasieelevers uppfattning om stödet de får

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Shpresa Konjusha; [2023]
    Nyckelord :dyslexia; reading and writing difficulties; scaffolding; adjustment; secondary school; primary school; subject Swedish; education; dyslexi; läs -och skrivsvårigheter; stöttning; extra anpassningar; gymnasiet; högstadiet; ämnet svneska; utbildning;

    Sammanfattning : The overall purpose of the present study is to investigate experiences of adaptations and special support during the final years of school, from junior high school to high school. Part of the aim is to analyse teachers' perceptions of the support they provide in the Swedish language subject to students who have dyslexia and/or reading and writing difficulties. LÄS MER

  2. 2. Fenomenet digitala lärverktyg : Högstadieelevers uppfattningar om digitala lärverktyg och dess språkliga stöd i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Weronica Holm; Åsa Persson; [2021]
    Nyckelord :Digital competence; Digital learning tools; Dyslexia; Inclusive education; Language impairment; Multimodal theories; Sociocultural perspectives; Special education teachers; Digital kompetens; Digitala lärverktyg; Dyslexi; Inkludering; Multimodal teoribildning; Sociokulturella perspektiv; Speciallärare; Språkstörning;

    Sammanfattning : I litteratur och tidigare forskning framgår digitala lärverktyg som viktiga hjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter. Datorn och dess program som rättstavning, talsyntes och tal-till-text kan ha en avgörande betydelse för dem för att nå målen i sin utbildning. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivsvårigheter på sfi : En intervjustudie om läs- och skrivsvårigheter på vuxenutbildningen svenska för invandrare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anette Larsson; [2018]
    Nyckelord :Bilingual; Multilingual; Swedish as Second Language; Reading Difficulties; Writing Difficulties; Adults; Diagnostics; Special education; Flerspråkighet; svenska som andraspråk sfi; vuxna; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; diagnostisering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka hur arbetet med läs- och skrivsvårigheter ser ut inom utbildningen sfi, svenska för invandrare. Studien beskriver pedagogernas arbete för att identifierar olika typer av läs- och skrivsvårigheter hos elever. LÄS MER

  4. 4. Pedagogernas upplevelser av extra anpassningar i undervisningen : -för elever med läs-och skrivsvårigheter/dyslexi.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Eva Andersson; Marie Melin; [2018]
    Nyckelord :digitala läroverktyg; inkludering; framgångsfaktorer; styrdokument; läroplan.;

    Sammanfattning : This work examines teachers’ experiences of teaching students with reading and writing difficulties / dyslexia in a regular class-room setting. The questions were: General experiences of the needs of additional adjustments in teaching. How additional adjustments strengthen classroom teaching. LÄS MER

  5. 5. Att bemöta barn och unga med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi på folkbibliotek : En intervjustudie med barnbibliotekarier.

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Schröck; [2018]
    Nyckelord :Bibliotek; metoder; strategier; bemötande lässvårigheter; skrivsvårigheter; dyslexi; barn; unga.;

    Sammanfattning : Today everyone needs to be able to read and write, but about 15-20% of the world's population has problems with this. Reading disabilities such as dyslexia are characterized by difficulty in decoding text, which can reduce motivation and may lead to avoidance strategies. LÄS MER