Sökning: "samarbete mellan avdelningar på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden samarbete mellan avdelningar på förskolan.

  1. 1. Utomhusundervisning i förskolan: faktorer som möjliggör undervisning utomhus : En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Audrone Baldemair; [2021]
    Nyckelord :factors; nature; organization; outdoor education; teaching; faktorer; organisation; undervisning; undervisning utomhus; utemiljö;

    Sammanfattning : Utomhusvistelse utgör en viktig del av förskolans vardag. Tidigare forskning visar att vistelse utomhus har positiv påverkan på barns hälsa, välmående, koncentrationsförmåga och inlärning. LÄS MER

  2. 2. Vårdnadshavares rätt till information i förskolan : En enkätstudie kring vårdnadshavares känsal av information i förskolan om arbetssätt och aktiviteter.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Ronnerfors-Hök; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; förskola; föräldrar; inflytande; förskollärare; samarbete; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna studie har sitt ursprung i Läroplanen för förskolan och dess uttalade krav på att arbetslag i förskolan ska ta ansvar för att utveckla en tillitsfull relation mellan förskola och hemmet. Syftet med undersökningen är att ta reda på och kartlägga vårdnadshavarnas delaktighet och inflytande i förskolans arbetssätt och aktiviteter för att uppnå delaktighet och inflytande hos vårdnadshavare. LÄS MER

  3. 3. Förebyggande och främjande -om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Artberger; [2019]
    Nyckelord :Förebyggande arbete; förskolan; pedagogisk dokumentation; specialpedagogens roll; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Artberger, Ulrika (2018). Förebyggande och främjande – om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Sagan som ett tematiskt arbetssätt I förskolan : Simsalabim, I sagans värld kan allt hända

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Jessika Nielsen; Pernilla Sjöblom; [2017]
    Nyckelord :Sagor; tematiskt arbetssätt; förskolan;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur sagan används i ett tematiskt arbetssätt i förskolan. Fokus i undersökningen riktar sig mot hur pedagogerna arbetar och deras reflektioner kring de sätt de arbetar på.   Metod Det är en kvalitativ studie med observationer och intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med stora barngrupper i förskolan : Sex förskollärares beskrivningar av att arbeta med stora barngrupper i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Lockbacken; [2017]
    Nyckelord :Förskola; stora barngrupper; förskollärares syn; gruppindelning; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen om hur sex förskollärare arbetar med stora barngrupper i förskolan. Studien har utförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare och för att få fram resultatet har det använts en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER