Sökning: "skrivning"

Visar resultat 16 - 20 av 363 uppsatser innehållade ordet skrivning.

  1. 16. Hantering av PLA avfall från 3D skrivarna på KTH Södertälje

    M1-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Anton Kompal; [2023]
    Nyckelord :3D Print; recycling; sustainability; 3D print; återvinning; hållbarhet;

    Sammanfattning : I dagsläget har 3D-skrivning blivit en stor del av vårt samhälle. Vi använder 3D-skarvarna för att bygga allt från dekorationer till proteser. Det mest populära materialet för 3D-skrivning är PLA. Den är lätt att smälta och använda och den är enkel att producera. LÄS MER

  2. 17. Högstadielärares attityder till litteratursamtal i svenskundervisningen – en enkätstudie om litteratursamtalen i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zulfiu Arta; [2023]
    Nyckelord :Litteratursamtal;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar attityder till litteratursamtal i svenskundervisningen utifrån ett lärarperspektiv. Tidigare forskning visar att litteraturläsning är väsentlig för språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 18. Hur assisterande teknik kan användas i praktiken, utifrån lärarens perspektiv, för elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lovisa Nordin; Susanne Bolander; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; assisterande teknik; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är undersöka hur assisterande teknik används som stöd/hjälpmedel i årskurs F-6 till elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Studiens frågeställningar är: Vilken assisterande teknik används som stöd/hjälpmedel till elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi vid läsning och skrivning?  På vilket sätt gynnas eleverna av assisterande teknik? Hur tillgänglig är den assisterande tekniken på skolorna? Vilka hinder och svårigheter upplever lärarna i arbetet med assisterande teknik? Studien bygger på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 19. Digitala redskaps betydelse i samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Valentina Haxhaj; Julia Rane; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Informationssökning; Läsning och skrivning; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversiktens syfte är att sammanställa relevant forskning kring hur lärare använder sig av digitala verktyg i undervisning samt hur dom arbetar med med elevers förståelser kring informationssökningar och deras källhantering. Vi har genom olika databaser funnit relevant forskning kring dessa aspekter genom vetenskapliga artiklar, avhandlingar och böcker. LÄS MER

  5. 20. Elever i skrivsvårigheter En intervjustudie om speciallärares uppfattningar kring att identifiera och stödja elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Haraldsson; Jenny Sund; [2022-11-28]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; skrivprocessen; identifiering; kognitiva förmågor;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka speciallärares uppfattningar gällande identifiering, stödjande arbete samt utvecklingsområden avseende elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6. Studien har utgått från sociokulturella teorin samt det relationella perspektivet. LÄS MER