Sökning: "social pedagogy"
Visar resultat 6 - 10 av 800 uppsatser innehållade orden social pedagogy.
6. ”Har jag ingen relation så kan jag aldrig utföra ett bra jobb” - en kvalitativ intervjustudie om verksamma lärare och lärarstudenters erfarenheter kring relationer och dess betydelse
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Aim: The purpose of this study is to by interviewing active primary school teachers about how they experience their work with relationship building, gain increased knowledge about pedagogical relationships and their importance for teaching. The purpose is also to, by interviewing student teachers about how they experience their theoretical and practical knowledge of relationship building, gain increased knowledge of pedagogical relationships and their importance for teaching. LÄS MER
7. Ethics over aesthetics - A content analysis on the inclusion of environmental ethics within the undergraduate architectural curriculum
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : This document analysis study primarily investigates the inclusion of environmental ethics with an undergraduate architectural curriculum in Sweden. The curriculum documents analyzed in this study contain specific literature and objectives which primarily guide pedagogy both in theory and in the design studio. LÄS MER
8. Socialpedagogiskt arbetsätt i skolan för elever med ADHD : Socialpedagoger
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Bakgrund: I skolor har det socialpedagogiska perspektivet börjat ta en större plats i det pedagogiska arbetet med elever. Grunden i socialpedagogik är den samhälleliga fostran som genom socialpedagogiskt arbetsätt leder till ett förändringsarbete. Det socialpedagogiska bemötandet är en viktig del i arbetet med elever som har ADHD. LÄS MER
9. Fritidshemslärarens syn på, roll i och arbetssätt för att motverka socialt utanförskap : En kvalitativ studie baserat på fritidshemslärarnas erfarenheter och perspektiv av socialt utanförskap inom fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Socialt utanförskap är ett stort problem som förekommer inom fritidsverksamheten där tidigare forskning betonar vikten av sociala relationer, grupporienterade aktiviteter och samspel mellan eleverna. Fritidshemsläraren bör vara lyhörd och finnas till stöd för eleverna. LÄS MER
10. "Det är inte det jag är här för, jag är här för att undervisa" : En studie över hur ämneslärare i dans tolkar och förhåller sig till gymnasieskolans fostrande uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : The Swedish school’s fostering assignment is a well-researched field within social science, but there is a lack of research regarding the assignment related to dance. Therefore, the purpose of this study is to contribute to an understanding of the fostering assignment in relation to dance. LÄS MER