Socialpedagogiskt arbetsätt i skolan för elever med ADHD : Socialpedagoger

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

Sammanfattning: Bakgrund: I skolor har det socialpedagogiska perspektivet börjat ta en större plats i det pedagogiska arbetet med elever. Grunden i socialpedagogik är den samhälleliga fostran som genom socialpedagogiskt arbetsätt leder till ett förändringsarbete. Det socialpedagogiska bemötandet är en viktig del i arbetet med elever som har ADHD. Socialpedagogiska utgångspunkten ger dessa elever individuella förutsättningar för att klara av vardagen. Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilket socialpedagogiskt stöd elever med ADHD får i skolan. Det som ytterligare ska beaktas är socialpedagogernas arbetssätt och metoder i skolan för stödet elever erbjuds, dessutom ska socialpedagogens roll i skolan utforskas. Metod: Det är en kvalitativ studie där anställda socialpedagogoer blivit intervjuade och där det gjorts en tematisering på empirin. Resultat: Slutsatsen visar att elevers välbefinnade, närvaro och sociala svårigheter har främjats i de skolor socialpedagoger varit anställda. Dessutom är samverkansprocessen en central del i det socialpedagogiska arbetet med elever. Därför att socialpedagogen behöver samarbeta med olika professioner för elevens individuella behov. Resultatet visar att varje elev med ADHD har ett individuella socialpedagogiskt behov.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)