Sökning: "social problem. spel"

Visar resultat 11 - 15 av 57 uppsatser innehållade orden social problem. spel.

  1. 11. The Benefits of the Placebo Effect in Serious Games : Possible Applications to Game Design

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Elly Ljungman; HM Muim Rahman; [2021]
    Nyckelord :Serious game design; Brain training game; Placebo response; Priming; Conditioning; Self-efficacy.; Seriös speldesign; Hjärnträning spel; Placeboeffekt; Priming; Betingning; Självförmåga.;

    Sammanfattning : The presence of the placebo effect can be traced down both in the medical field and games. In the medical field, the placebo effect has been used to understand the effectiveness of any treatment or a specific drug given in a control group. If the medicine is working or it’s just the perceived improvement, which is the placebo effect. LÄS MER

  2. 12. Varningssignaler om spelmissbruk

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Sivar Shwan Aziz; Taha Mustafa; [2020]
    Nyckelord :User experience; online casino; gambling addiction; Nielsens Heuristics;

    Sammanfattning : Online casino var tillgängligt för 10 år sedan men inte i samma utsträckning. Samtidigt harspelindustrin expanderat och onlinespel har blivit mer tillgängligt genom teknikutvecklingenför telefoner och surfplattor. Online casinos prioritet är att få nöjda kunder som tycker omspel och plattformen de använder. LÄS MER

  3. 13. Modelling Concurrent Programs as Multi-Player Games of Imperfect Information against Nature

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tobias Glimmerfors; Simon Olander Ålund; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Concurrent programs exists all around us. Whether someone is liking a photo on a social media platform or whether someone is doing a bank-transaction, concurrency is acting behind the scenes. Due to the nature of concurrent pro- grams having multiple Users, or Threads, a range of different problems can emerge. LÄS MER

  4. 14. "Vår verksamhet baserar sig på omtanken om kunden" : En kritisk diskursanalys av Svenska Spels marknadsföring och sitt sociala ansvar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Sophie Malmstedt; Elleonor Hovmöller; [2019]
    Nyckelord :Svenska Spel; gambling advertisement; media; discourse; social problems; spelreklam; diskurs; sociala problem; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to analyze and highlight how AB Svenska Spel relate to their gambling advertising due to their social responsibilities and to analyze what image Swedish media direct to Svenska Spel. A critical discourse analysis, based on Fairclough's theory of discourses, was chosen to address how discourses are manifested and are expressed in text. LÄS MER

  5. 15. Samhällets spelskuld : En kostnadsestimering av spelproblemens skadeverkningar i Sverige

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Axel Norgren; Simon Torstensson; [2019]
    Nyckelord :gambling; problem gambling; social costs of gambling; spelproblem; spelberoende; spelmissbruk; problemspelare; samhällskostnader;

    Sammanfattning : Spel om pengar och dess konsekvenser för individ och samhälle har kommit att bli ett mycket omdiskuterat samtalsämne under 2019. Den svenska spelmarknaden omreglerades 2019 med motivet att motverka spelets skadeverkningar och att skydda konsumenterna. LÄS MER