Sökning: "spelberoende"

Visar resultat 36 - 40 av 107 uppsatser innehållade ordet spelberoende.

  1. 36. Bara ett spel till : Tre delstudier om pengaspel och spelberoende

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Anton Carlsén; [2018]
    Nyckelord :gambling; pathological gambling; life-situation; impact; recovering;

    Sammanfattning : Cirka 2 % av Sveriges befolkning beräknas ha ett spelberoende om pengar. Trots ökad medvetenhet om risken att utveckla spelberoende fortsätter spelandet med stora summor. Syftet med delstudie 1 var att undersöka upplevelser och erfarenheter av pengaspel. I en enkät berättade 29 högskolestudenter om erfarenheter av pengaspel. LÄS MER

  2. 37. Enhancing the Value Proposition of Live Esports Consumption with AI Technology

    Master-uppsats, KTH/Industriell Marknadsföring och Entreprenörskap

    Författare :Marcus Larsson; [2018]
    Nyckelord :AI; Consumer Value; DotA 2; Esports; MSSC; Neural Networks; PERFA; Value Proposition; AI; DotA 2; E-sport; MSSC; Neurala Nätverk; PERFA; Värdeerbjudande;

    Sammanfattning : When a company includes a new technology or innovation into their value proposition, customers may perceive it as an enhancement or deterioration. This phenomenon was explored in this study with a case study of a present case in the esports industry. LÄS MER

  3. 38. Hållbarhetsredovisning i börsnoterade casino- och nätspelföretag : en komparativ studie om företags ansvarsföretagande för att stävja spelberoende

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Johan Haager; Wan-Long Suen; [2018]
    Nyckelord :greenwashing; sustainability reporting; responsible gaming; guidelines; problem gaming; comparability; greenwashing; hållbarhetsredovisning; ansvarsfullt spelande; riktlinjer; spelproblem; jämförbarhet;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Den ökade tillgängligheten av casino- och sportspel på nätet står i en komplicerad relation till spelproblem eftersom det numera är tillgängligt på flera olika plattformar. Företag i EU-länder med över 500 medarbetare i genomsnitt måste från räkenskapsåret 2017 upprätta hållbarhetsredovisning, i dessa förväntas företag med casino- och nätspelsverksamhet redovisa hur de arbetar mot att stävja spelproblem. LÄS MER

  4. 39. De curlade, de spelberoende & de ansvarslösa : En analys av populärkultur och makt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Vanessa Joseph Johansson; [2017]
    Nyckelord :fattigdom; makt; maktens tredje ansikte; Steven Lukes; dominans; ’undeserving poor’; subjektifieringseffekter; subjektspositioner; populärkultur; Lyxfällan.;

    Sammanfattning : De ekonomiska klyftorna i Sverige växer i stadig takt, samtidigt som den svenska ekonomin i övrigt går väldigt bra. Men vad händer med de som drabbas av fattigdomen? Hur konstrueras den fattigas position i samhället? Den här studien syftar till att utreda hur ekonomiskt utsatta människor representeras och problematiseras i dagens populärkultur. LÄS MER

  5. 40. Ska vi slå vad? : En studie om användarupplevelser och dess effekt på utveckling av spelberoende.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Filip Hallberg; Filip Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :Spelberoende; spelproblem; användarupplevelse; Hedonic-Motivation System Adoption Model; Flow Theory;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser undersöka sambandet mellan användarupplevelser och beroenden inom spel och vadhållning. Ett beroende i sig kan tillskrivas många egenskaper och orsaker, vilket gör det till en dynamisk term, och kan således undersökas och definieras i många avseenden. LÄS MER