Sökning: "språk skillnader intresse"

Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade orden språk skillnader intresse.

  1. 16. "Finns det ens flickor som varit i rymden?" : En studie om flickors och pojkars intresse för naturvetenskap och teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Beatrice Hjelm; Caroline Ringholm; [2015]
    Nyckelord :Naturvetenskap; teknik; grundskolan; elever;

    Sammanfattning : Den här studiens bakgrund grundades i att flera studier har visat en växande skillnad gällande attityder till naturvetenskap och teknik mellan pojkar och flickor. Flickor uppvisar en tendens att vara mer skeptiska till ämnena än vad pojkar är. Funderingar växte fram om skillnader gick att finna även hos yngre elever. LÄS MER

  2. 17. Killar är bättre än tjejer... eller? : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med och resonerar kring en jämställd undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Frida Olausson; Jonas Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Aktivitetsval; feministisk poststrukturalism; idrottsdidaktisk reflektion; jämställdhet;

    Sammanfattning : Idrott och hälsa är ett ämne vars innehåll ska behandla mycket, såväl teoretiska som praktiska inslag. Att lyckas med en sådan undervisning och samtidigt verka för skolans centrala värdegrund vad det gäller arbetet med en jämställd prägel på undervisningen är inte enkelt. LÄS MER

  3. 18. Sortering i förskolan : ”Den är störst”. ”Och den är lite mindre men den som är sist den är minst”.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Konjhodzic Zinadja; Björkman Marisel; [2015]
    Nyckelord :Sortering; klassificering; kommunikation; lika - olika; skillnader - likheter; jämföra; egenskaper; indela; matematiska begrepp;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka vilka tillvägagångssätt barn använder vid sortering och vilka matematiska begrepp barn använder när de sorterar. Undersökningen är kvalitativ och baseras på deltagande observationer med tio barn mellan 3-6 år. Materialet som användes var pasta, kritor och pärlor. LÄS MER

  4. 19. "Är jag inte på humör så skriver jag inte" : En kvalitativ studie kring pojkars och flickors attityd till skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Else Åström; Josefin Galle; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie grundas i vårt intresse för skillnader mellan pojkars och flickors attityd gentemot skrivande. Intresset har vuxit hos oss under den tid vi varit ute på i vår verksamhetsförlagda utbildning, där vi uppmärksammat att skillnader mellan könens inställning till skrivande förekommer. LÄS MER

  5. 20. Sambandet mellan Theory of Mind, språkliga förmågor och exekutiva funktioner hos barn i treårsåldern

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Anna Nilsson; Ellen Sirén; [2015]
    Nyckelord :Language; Theory of Mind; executive functions; Theory of Mind Scale; KUBEN; three-year-olds; Språk; Theory of Mind; exekutiva funktioner; Theory of Mind Scale; KUBEN; treåringar;

    Sammanfattning : Barns fem första levnadsår präglas av en omfattande utveckling av språkliga förmågor och exekutiva funktioner, vilka är färdigheter som visat sig ha en stor påverkan på hur barn utvecklar förståelse för sina egna och andras tankar, det vill säga deras Theory of Mind. En central aspekt inom forskning har varit att undersöka hur förmågorna samvarierar vid olika åldrar. LÄS MER